Publicerad: 2021-06-08

Ny ledningsgrupp på Designhögkolan

NYHET 1 juli tillträder Designhögskolan vid Umeå universitets nya ledningsgrupp. Demian Horst är skolans nya prefekt, medan Linda Bresäter blir biträdande prefekt och Oscar Björk tillträder positionen som assisterande prefekt.

Text: Jens Persson

Demian Horst tillträder rollen som prefekt 1 juli. Han kompletteras i den nybildade ledningsgruppen av Linda Bresäter och Oscar Björk, båda med en lång historia av att tjänstgöra i olika roller vid Designhögskolan. Rekryteringsprocessen för positionen som prefekt inleddes i december 2020 och bestod av en öppen ansökningsomgång. Intervjuer genomfördes i mars och Demian Horsts utnämning fick enhälligt stöd från rekryteringskommittén vid den Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Jag känner mig mycket hedrad och oerhört stolt över att ta på mig denna viktiga roll under de kommande fyra åren och förstår ansvaret för att leda en institution som har verklig inverkan inom designområdet", säger Demian Horst

Demian Horst avgår nu från sin roll som Programansvarig för mastersprogrammet i transportdesign. Demians engagemang vid Designhögskolan sträcker sig tjugo år tillbaka till när han inledde sina mastersstudier. Efter en tid i bilindustrin med kopplingar till General Motors, Opel och Saab, återvände han 2009 för att leda tranportdesign-programmet. I den nya rollen som prefekt hoppas han kunna bidra med sin erfarenhet och expertis för att stödja en process för kontinuerlig utveckling vid Designhögskolan.

Designhögskolan är väl medveten om de kritiska förändringar som krävs för att nå FN: s hållbara utvecklingsmål (SDG) och på vilket sätt just hållbar design är en så viktig komponent i den processen

"Mitt mål är att skapa bästa möjliga förutsättningar så att våra mycket engagerade kollegor, forskare och studenter kan kontinuerligt utforska de framtida grunderna för industridesign för att vara krafter för förändring, säger Demian Horst.