Publicerad: 2016-12-15

Ny medlem i Handelshögskolans Business Advisory Board

NYHET Handelshögskolan vid Umeå universitet har en egen styrelse och även två rådgivande råd: International Advisory Board (IAB) och Business Advisory Board (BAB). Det senare mer förankrat i regionen. Ny medlem i BAB sedan i december är Maria Hedblom, VD Skogstekniska klustret.

Maria Hedblom är nu VD för Skogstekniska klustret men den 1 februari 2017 tillträder hon som ny verkställande tjänsteman, vt, för Sparbanksstiftelsen Norrland och vd för dess riskkapitalstiftelse. Maria Hedblom är sedan 2011 styrelseordförande i stiftelserna och efterträder Åke Elveros som går i pension.

Tidigare har Maria Hedblom bland annat varit med i Styrelsekraft (Projekt initierat av Maud Olofsson 2009, för fler kvinnor i styrelser),  jobbat som näringslivschef i Vindelns kommun, vd för Vindeln utveckling AB samt varit ansvarig för information och marknadsföring för Umeå Lokaltrafik.

Andra uppdrag som Maria Hedblom har:

• Extern ledamot i fakultetsnämnden för teknisk naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet.
  • Medlem i insynsrådet Länsstyrelsen Västerbotten,
  • Styrelseledamot (vice ordförande 2013) i Sparbanksstiftelsernas Förvaltningsbolag
  • Delägare Leia Företagshotell,
  • Styrelseledamot samt ordförande sedan 2011 i Sparbanksstiftelsen Norrlands - Riskkapitalstiftelse
  • Styrelseledamot samt ordförande från 2011 i Sparbanksstiftelsen Norrland.

Hon har även haft ett flertal spännande uppdrag och har erfarenhet av EU projekt.

Vi välkomnar Maria Hedblom som ny medlem i vårt Business Advisory Board!

BAB:s nuvarande sammansättning:

Johan Björk, Björk & BoströmPeter Juneblad, Umeå kommun (Näringsliv)Göran Ernstson, Umeå EnergiNils-Olof Forsgren, Uminova InnovationMarie Johansson, SwedbankTorbjörn Lahti, Planeco NordSofia Lundberg, Handelshögskolan (sammankallare)Anna-Karin Nilsson, HumblyAnna Pettersson, Region VästerbottenPeter Renkel, KonftelTom Sarin, Log Max
Oskar Riby, Venture Cup