Publicerad: 2018-06-27

Ny professor: Yaowen Wu undersöker biologiska processer med kemiska verktyg

NYHET Kemiska reaktioner är grunden för alla levande biologiska system. För att förstå molekylära mekanismer är förmågan att visualisera och modulera dessa reaktioner av betydelse. Yaowen Wu har i sin forskning utvecklat nya kemiska verktyg såsom proteinkemisk modifiering, kemisk och kemo-optogenetik.

Med de kemiska verktygen utforskar Yaowen Wu hur mekanismerna kring membrantransport och autofagi fungerar på djupet. Autofagi är en process för nedbrytning och återvinning av cellens egna utslitna beståndsdelar, till exempel proteiner och organeller. Problemen uppstår när det blir något fel på den fysiologiska processen. Det kan bidra till olika sjukdomar, exempelvis cancer, Parkinsons och alzheimers samt patogeninfektioner.

Yaowen Wus forskning visar på värdet av kemiska verktyg som kan göra det möjligt att avslöja nya mekanismer i biologiska system, underlätta diagnos och behandling av mänskliga sjukdomar.

Biografi

Yaowen Wu föddes 1980 i Kina. Han har en kandidatexamen i kemi från Sun Yat-sen University 2001 och en masterexamen i organisk kemi från Tsinghua University 2004 i Kina. Efter examen som Dr Rer. nat. (2008) vid TU Dortmund och Max Planck-institutet för molekylär fysiologi och en postdoktoral studie i cellbiologi vid Kings College London, har han varit ledare för en Otto Hahn grupp vid Max Planck-institutet i Dortmund sedan 2010. Från och med 2012 är han gruppledare vid Chemical Genomics Centre på Max Planck i Dortmund. 2017 blev Yaowen utsedd till Wallenberg Academy fellow vid Umeå universitet.

Artikeln publicerades först den 27 juni.