Publicerad: 2011-11-08

Ny röntgenkälla för lysande strukturforskning

NYHET En mycket kraftfull ny röntgenkälla för strukturforskning invigs nu på onsdag den 9 november under de pågående KBC dagarna - den årliga sammankomsten för forskare vid Kemiskt Biologiskt Centrum vid Umeå universitet.

Röntgenstrålen från instrumentet är fullt jämförbar med strålning som produceras i så kallade andra generationens synkrotroner som till exempel den vid MAX-Lab II i Lund. För Uwe Sauer och hans kollegor vid kemiska institutionen öppnar den nya röntgenkällan nya möjligheter inom strukturforskningen.

– Den nya utrustningen är ett stor lyft för vår forskning, säger Uwe Sauer, projektledare och lektor vid kemiska institutionen. Vi kan nu göra väldigt noggranna mätningar här vid hemmainstitutionen, vilket gör det möjligt att fastställa fler strukturer av proteiner och andra biomolekyler på betydligt kortare tid.

Tidigare var forskarna i Umeå tvungna att invänta tilldelad tid från synkrotroner i Lund eller på andra platser ute i Europa, vilket kunde ta månader.

– Nu kan vi göra det mesta av arbetet på hemmaplan. Kunskaper om proteiner och andra biomolekylers strukturer, som DNA och RNA, är viktiga för vår förståelse om hur dessa molekyler fungerar. Strukturerna utgör viktiga komplement till andra typer av molekylärbiologiska och biokemiska analyser, fortsätter Sauer.

Träfiber och kristaller

Men det är inte bara proteinstrukturer som kommer att kunna utforskas med den nya röntgenkällan. Även träfibrer, puder och alla slags kemiska kristaller kommer man nu att kunna undersöka. Kunskaper om träfibrers uppbyggnad är av speciellt intresse för växtforskare som arbetar med att ta fram optimala träfibrer för till exempel framställning av bioenergi.

– Röntgenkällan är den modernaste i Norden och är mycket betydelsefull för flera starka forskningsområden, som exempelvis strukturbiologisk och medicinsk grundforskning, vid Umeå universitet. Den nya röntgenkällan gör det också möjligt för oss att starta nya projekt och inleda fler samarbeten både med forskare vid Umeå universitet och vid andra universitet i Sverige och utomlands. Det är något vi ser fram emot, konstaterar Uwe Sauer.

Det är tack vare ett stöd på 2,5 miljoner kronor från Kempestiftelserna, 1 miljon kronor från Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare, samt 1.5 miljon kronor från lokala finansiärer vid Umeå universitet som strukturforskare vid Kemiskt Biologiskt Centrum kunnat införskaffa detta unika och kraftfullt instrument för röntgenstrukturstudier.

Röntgenkristallografienheten stöds av flera forskningscenter vid universitetet så som Umeå Plant Science Centret, UPSC; Laboratorier för kemisk biologi vid Umeå universitet, LCBU; Umeå Centre for Microbial Research, UCMR; Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS; ”Molecules for the Future” och Plattformen för proteinproduktion.

På onsdag den 9:e november, kl 14.30 kommer den nya utrustningen att invigas, efter ett kort föredrag av Uwe Sauer. Representanter för media välkomnas att delta vid invigningen.

Kontaktpersoner:

Uwe Sauer, lektor vid kemiska institutionen, Umeå universitet