Publicerad: 2012-08-20

Ny samordnare för svensk innebandyforskning

NYHET Taru Tervo blir ny forskningssamordnare för den nationella satsningen Innebandyns kompetenscentrum. I dag påbörjar hon sin anställning, placerad vid Umeå centrum för idrottsvetenskap, Umeå universitet.

– Jag ska arbeta för att utveckla svensk innebandy, inte bara på elitnivå, utan även för motionärer. Det är en helt ny tjänst och jag ser verkligen fram emot att få sätta igång, säger Taru Tervo.

En av hennes arbetsuppgifter blir att ta fram en tydlig utvecklings- och forskningsstrategi för svensk innebandy, något som saknas i dag. Hon ska även koordinera och initiera tänkbara forskningsprojekt, seminarier, föreläsningar och konferenser i samarbete med Svenska innebandyförbundet och forskare vid Umeå universitet.
– Det kommer att bli en stor och spännande utmaning att se till att forskningen når spelplanen, berättar Taru Tervo.

Taru Tervo är uppvuxen i Torneå och har utbildat sig till sjukgymnast och vårdlärare inom fysioterapi vid universitetet i Jyväskylä. Hon har en magisterexamen i folkhälsovetenskap vid Umeå universitet och disputerade 2009 i ämnet idrottsmedicin med en avhandling om hur fysisk aktivitet påverkar bentäthet.
– Min nyfikenhet för innebandy och hur den sporten skulle kunna utvecklas väcktes när jag arbetade som sjukgymnast för IBK Dalens damelitlag, säger Taru Tervo och berättar att hon själv framförallt utövar uthållighetsidrotter som löpning, cykling och skidåkning.

Innebandyns kompetenscentrum är ett samarbete mellan Umeå universitet, Umeå kommun och Svenska innebandyförbundet. Det nationella centrumet utgår från Umeå universitets breda forskning inom exempelvis idrottsmedicin, idrottsfysiologi, idrottspsykologi och idrottspedagogik. Dessutom kommer universitetets toppmoderna idrottslabb att fungera som en central resurs.

I Umeå med omnejd finns närmare 5000 licensierade spelare och 15 förbundslag. Av dessa är två damlag i superligan och ett herrlag i svenska superligan. Dessutom finns tre herrlag representerade i Allsvenskan Norra och fyra damlag i division 1 Norra.

Pressbild av Taru TervoLäs mer om IKC

För ytterligare information, kontakta gärna:

Taru Tervo, forskningssamordnare vid Umeå centrum för idrottsvetenskap, Umeå universitet Telefon: 070-617 04 54
E-post: taru.tervo@adm.umu.se

Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare/enhetsamordnare, Umeå centrum för idrottsvetenskap Tel: 090 -786 55 29
E-post: pernilla.eriksson@pedag.umu.se

Roland Carlsson, nNäringslivschef, Umeå kommunTelefon: 090 -16 32 10Mobil: 070- 578 65 50
E-post: roland.carlsson@umea.se

Redaktör: Karin Wikman