Publicerad: 2023-10-25 Uppdaterad: 2023-10-26, 12:23

Ny studentambassadör för karriär inom EU

NYHET Julia Kenning, student vid Juristprogrammet, har fått uppdraget som studentambassadör för Europeiska rekryteringsbyrån (Epso). Hon ser fram emot att sprida information om olika karriärmöjligheter inom EU och att stötta studenter när de söker jobb eller praktikplatser inom EU.

Rollen som studentambassadör för en karriär inom EU har gått till juriststudenten Julia Kenning. Hon har länge varit intresserad av EU och fick upp ögonen för en karriär inom EU-institutionerna under studierna på juristprogrammet. Hon började följa EU Careers på Instagram och såg där att de utlyste ny ansökningsperiod för studentambassadörer, och när hon tagit reda på att utlysning även inkluderade Umeå universitet bestämde hon sig för att söka.

–Jag tycker att det är väldigt viktigt att arbeta med att förankra EU i alla delar av Sverige, och jag tror att EU kan kännas väldigt långt bort, och kanske inte så relevant, för människor i norra Sverige. Så jag ansökte också för att jag verkligen ville att det skulle finnas en representant här, och för att jag skulle kunna göra ett bra jobb som studentambassadör, berättar Julia.

Om uppdraget som studentambassadör

Uppdraget som studentambassadör är att finnas till som kontaktperson för studenter som är intresserade av en karriär inom EU-institutionerna och på så sätt fungera som en mellanhand mellan Europeiska rekryteringsbyrån (Epso) och enskilda studenter vid Umeå universitet. Hon kommer att sprida information om möjligheter till praktik och jobb på sociala medier och finnas som stöd för dom som vill ha hjälp när de ska söka till en praktikplats eller ett jobb inom EU. Hon kommer också att hålla föreläsningar om hur de olika vägarna till en karriär inom EU kan se ut.

Tips till intresserade studenter

Julia vill skicka med alla som är intresserade av en karriär inom EU att inte underskatta praktiken. –Det finns väldigt många ställen man kan söka praktik på, och det är ett av de bästa sätten att skapa sig ett nätverk inom “EU-bubblan” som sedan kan hjälpa till när man letar jobb. Det finns både betald och obetald praktik, så det går jättebra att göra en av de betalda praktikerna även efter examen, informerar Julia. Vidare rekommenderar hon att man bildar sig en uppfattning om Epsos olika uttagningsprov. –Uttagningsproven är en serie tester som man måste klara innan man kan bli anställd inom EU, och att börja plugga till dom kan vara en god idé då det momentet kan kännas extra ovant för sökande från Sverige, fortsätter Julia. Andra tips från Julia är att engagera sig i det man tycker är intressant, inget engagemang är för litet att sätta på CV:t, och att följa Universitets- och högskolerådets nyhetsbrev. Där publicerar de ofta information om exempelvis webbinarium inför en ansökningsrunda eller träningstillfällen inför proven.

Ta kontakt med Julia Kenning

Julia nås på mailadressen eucareers.umeauniversity@gmail.com, eller genom direktmeddelande på Instagram eller Facebook. Dessutom kommer hon stå i Lindell ibland, och då får man gärna komma fram till henne och ställa frågor!

Drömmer om att arbeta med jämställdhetsfrågor inom EU

Som juriststudent ligger ett jobb på EU-domstolen högt på önskelistan när Julia drömmer om sin karriär. Där skulle hon gärna jobba som översättare, eller juristlingvist som det så fint heter. –Jag skulle gärna vilja jobba med att göra EU-domstolens domar mer lättillgängliga för svenskar. Sen har jag också ett väldigt stort engagemang för jämställdhetsfrågor, så skulle jag kunna jobba med det inom EU skulle det nog vara mitt drömjobb, säger Julia.

Underrepresentation av svenskar i EU

Julia vill påminna om att svenskar är mycket underrepresenterade inom EU-institutionerna, och att det därför finns bra möjligheter att få anställning om man klarar testerna. –Kunskap inom svenska språket, som man kanske tar för givet, är en egenskap som inte så många sökande besitter. På grund av den låga representationen finns det dessutom mycket hjälp att få om man är intresserad, exempelvis genom Universitets- och högskolerådet, avslutar Julia.

Kort om Epso

Epso har som huvuduppdrag att stötta EU-institutionerna i deras rekrytering. Det gör de genom att med hjälp av olika uttagningsprov och tester, tillhandahålla ett urval av kandidater som matchar den specifika institutionen bäst. Epso ansvarar för att bygga upp en databas över godkända sökande för rekrytering till följande institutioner inom EU:

Europaparlamentet, Europeiska rådet, Europeiska kommissionen, EU-domstolen, Europeiska revisionsrätten, Europeiska ekonomiska och sociala kommittén, Regionkommittén, Europeiska utrikestjänsten, Europeiska ombudsmannen, Europeiska datatillsynsmannen