Publicerad: 2022-10-13

Ny teknik kan minska svinn under bakprocessen

NYHET Umeå universitet, SLU och Prediktera AB har tillsammans med Polarbröd startat ett projekt för att med hjälp av infrarött ljus kunna läsa av och analysera brödets kvalitetsparametrar. Ju tidigare i processen brister och avvikelser kan identifieras, desto snabbar kan dessa kompenseras. Målet är att den nya tekniken kunna minska andelen svinn redan under bakprocessen.

Text: Magnus Mikaelsson

NIR eller Nearinfrared spectroscopy är en kamerateknik som idag framför allt används inom läkemedelsindustrin men som också testas av ett antal livsmedelsaktörer, däribland mejeriproducenten Norrmejerier.

- Målet är att få en snabb, beröringsfri, effektiv och automatisk kvalitetsmätning i bakprocessen.

Polarbröd, en av Sveriges tredje största tillverkare av matbröd, har som mål att vara helt cirkulära inom tio år men precis som i många andra industrier finns det utmaningar i flera led. För att på sikt kunna bli cirkulära behöver problemet med spill inom produktionsprocessen få en effektiv och säker lösning.

Med hjälp av infrarött ljus kan NIR-kameran fånga bilder av den kemiska strukturen hos de produkter som analyseras och utifrån dessa kan sedan avvägningar kring kvalitet och eventuella brister göras.

- Målet är att få en snabb, beröringsfri, effektiv och automatisk kvalitetsmätning i bakprocessen och därefter styra processens parametrar för att få en hög och jämn kvalitet på brödet med så lite spill som möjlig, berättar Ida Bodén, projektledare och adjungerad universitetslektor vid Institutionen för informatik på Umeå universitet.

Projektet, som är ett PiiA-projekt med Polarbröd AB och samarbetspartners Prediktera AB, SLU och Umeå Universitet, satte i gång den 15 september. Vid projektet slut om tre år kommer hyperspektral NIR-kamerateknik ha testats i produktion och ha analyserats noggrant.

– Vi kommer att provbaka och samla in data i Polarbröds nya fabrik i Älvsbyn de kommande åren och ser verkligen framemot att få se slutresultatet. Förhoppningen är sedan att den teknik och kunskap vi bygger upp även kan komma andra brödproducerande industrier till gagn, säger Ida Bodén.

Projektet finansieras av parterna tillsammans med PiiA, Sveriges nationella innovationsprogram för processindustriell IT och automation, som är en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.