Publicerad: 2011-05-26

Ny utbildning siktar på kulturella och kreativa näringar

NYHET Med start höstterminen 2011 börjar det nya kulturentreprenörsprogrammet vidUmeå universitet - med sikte mot en växande arbetsmarknad inom kulturella och kreativa näringar.

Programmet kommer att utbilda den som vill arbeta som producent, projektledare, gallerist, agent, förläggare eller med evenemang, kulturfestivaler, upplevelseproduktion, folkbildning och liknade yrken.

– Studenterna kommer att befinna sig mitt i verkligheten genom att de får gästföreläsare och mentorer verksamma inom sektorn. De får också göra praktik under utbildningen, säger Per Holm, programansvarig för kulturentreprenörsprogrammet.

Studenternas kommer också att jobba med egna bloggar och webbsidor, göra studiebesök, projektarbeten och breda samarbeten med exempelvis kulturinstitutioner, branschföretag, arrangörer, turistaktörer och folkbildningsorganisationer.

Inspererade av Kaospiloterna

Under utbildningen kommer studentrena att själva och tillsammans med andra utveckla egna projekt eller starta företag.

– Vi ska göra en spännande bildnings- och upplevelseresa tillsammans. De färdiga kulturentreprenörerna kommer att göra skillnad såväl lokalt som nationellt och förhoppningsvis också internationellt. Exempelvis kan aktiviteter i samband med Umeå 2014 komma att genomföras på initiativ av de nya entreprenörerna. Kulturentreprenörerna ska fungera som möjliggörare och resursframtagare för konstnärer och kreatörer som verkar i kultursektorn och inom de kreativa näringarna. Mina stora inspiratörer är Kaospiloterna i Danmark och det kommer att märkas under utbildningen, säger Per Holm, programansvarig för kulturentreprenörsprogrammet.

För mer information kontakta:Per Holm, programansvarig, kulturentreprenörsprogrammet Umeå universitetE-post: per.holm@humlab.umu.seTel: 090-786 92 29
Mobil: 070-346 57 59

Redaktör: Carina Dahlberg