Publicerad: 2010-12-14

Nya Bildmuseet på Konstnärligt campus

NYHET Våren 2012 flyttar Bildmuseet till Konstnärligt campus vid Umeälvens strand och blir granne med Konsthögskolan, Designhögskolan, Arkitekthögskolan och HUMlab-X. Skisser, planritningar och en modell över Konstnärligt campus presenteras just nu i en utställning på Bildmuseet.

Bildmuseet 4 dec 2010 - 30 jan 2011

2009 påbörjades omdaningen av området kring Designhögskolan och Konsthögskolan. Den första nya byggnaden som uppfördes var Arkitekthögskolan som invigdes i september 2010. Nya Bildmuseet, som kommer att resa sig i sju plan intill älvstranden, beräknas liksom den nya Konsthögskolan och den digitala experimentverkstaden HUMlab-X vara inflyttningsklart under vårterminen 2012.

Konstnärligt campus ska fungera som en sammanhållen arena för utbildning, publik utställningsverksamhet, forskning och yrkesverksamhet inom arkitektur, design, konst och digital kultur – en kreativ och dynamisk miljö som ger eko internationellt. Det nya campus ingår som en del i satsningen på Umeå som kulturhuvudstad 2014.

På sikt kommer också en inkubatorverksamhet för företag i kreativa näringar att finnas på området, inrymd i Konsthögskolans gamla lokaler.

Förverkligandet av Konstnärligt campus sker som ett samarbete mellan Umeå universitet och byggherren Balticgruppen Design AB. De nya byggnaderna har ritats av Henning Larsen Architects tillsammans med White arkitekter (bilden).