Publicerad: 2011-06-21

Nya dekaner vid Umeå universitet

NYHET Den första oktober tillträder nya dekaner vid Umeå universitet. Samtliga fakulteter, utom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet, får nya fakultetschefer. Nytt för denna period är att fakultetsnämnderna också får en extern ledamot.

Rektor Lena Gustafsson har utsett nya dekaner och prodekaner för perioden 1 oktober 2011 till 30 juni 2014.

– Jag ser mycket fram emot samarbetet med våra nya fakultetsledningar och vill också passa på att stort tacka avgående ledningar för ett utmärkt arbete för våra fakulteter och för universitetet som helhet under den gångna perioden. Universitetets framgångsrika utveckling vilar på samarbetet inom universitetet, men också i hög grad med det omgivande samhället. Jag passar därför på att också välkomna våra externa ledamöter till arbetet i fakultetsnämnderna, säger Lena Gustafsson.

Vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten utses professor Åsa Rasmuson-Lestander till dekan för ytterligare en period. Universitetslektor Staffan Andersson som utsågs till prodekan i november 2010 fortsätter även han denna period. Som extern ledamot i fakultetsnämnden utses Torgny Näsholm, prodekan och professor vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Vid den Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden utses professor Dieter Müller till dekan och universitetslektor Ulrika Haake till prodekan, båda har varit tf dekan och tf prodekan sedan den 1 mars. Filosofie doktor Erik Bergqvist, ordförande Region Västerbotten utses till extern ledamot.

Vid den Medicinska fakultetsnämnden utses professor Anders Bergh till ny dekan, och sittande prodekan professor Maria Fällman till prodekan för ytterligare en period. Utvecklingschef Margit Håkansson, Västerbottens läns landsting utses till extern ledamot.

Vid Humanistiska fakultetsnämnden utses professor Per-Olof Erixon till dekan. Karina Folkesson, regionchef Svenskt näringsliv Umeå/Skellefteå utses till extern ledamot. Vem som blir prodekan vid fakulteten är ännu inte klart.

Dekan är den akademiska titeln för den som är ordförande för en fakultetsnämnd och leder och är chef för en fakultet.

För ytterligare information, kontakta gärna: Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet Tel: 090-786 53 50
Mobil: 073-079 42 91

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet