Publicerad: 2015-01-26

Nya EM-medaljer till OUC-studenter

NYHET Det blev ett fantastiskt mästerskap för flera av studenterna vid Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) i EM i skidorientering. 1 EM-guld, 1 EM-silver samt 2 EM-brons lämnade EM i Schweiz tillsammans med tre av elitidrottsstudenterna vid OUC.

EM i skidorientering i Schweiziska Lenzerheide blev ett lyckat mästerskap där flera av elitidrottsstudenterna vid Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) visade framfötterna.

Stafettsuccé

EM-tävlingarna avslutades med stafett. Elitidrottsstudent Magdalena Olsson åkte första sträckan för Sveriges damlag 1. Tillsammans med sina lagkamrater bärgade Olsson hem guldmedaljen.

Elitidrottsstudent Markus Lundholm åkte första sträckan för Sveriges herrlag 2. Tillsammans med sitt lag vann Lundholm EM-brons i herrstafetten.

Medaljregn bland OUC-studenterna

Svenska landslaget kammade totalt hem 3 guld, 2 silver samt 4 brons i EM i Schweiz och blev också mästerskapets mest framgångsrika nation. 3 av dessa medaljer fick följa med OUC-studenterna Magdalena Olsson och Markus Lundholm hem.  Olssons fina prestationer i EM resulterade i 1 EM-guld i stafett samt ett individuellt EM-brons i sprint. Markus Lundholm vann EM-brons i stafett. Elitidrottsstudent Christian Spoerry, tävlandes för det Schweiziska landslaget, vann EM-silver i herrarnas långdistans.

OCU-studenter uttagna till VM

Förbundskapten Claes Turesson har efter ett framgångsrikt EM tagit ut den svenska VM-truppen. Bland de Svenska åkarna finns elitidrottsstudenterna och OUC-studenterna Magdalena Olsson och Frida Sandberg. VM inleds den 9 februari och arrangeras i Hamar, Norge.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson