Publicerad: 2009-01-19

Nya satsningar inom IT-området vid Umeå universitet - Microsoft partner

NYHET Umeå universitet har arbetat intensivt för att stärka och utveckla forskning, utbildning och företagssamverkan inom IT‐området. Tillsammans med Microsoft, Interactive Institute och Uminova Innovation tar universitetet nu ytterligare ett steg framåt.

Fredag den 23 januari klockan 13-16 är det Kick-off i MIT-huset för den nya satsningen med seminarier, workshops och mingel.

– Det är fantastiskt roligt att vi kan ta detta steg. Även om Umeå redan är en stark region vad gäller IT-området betyder det givetvis oerhört mycket när också ett företag som Microsoft kliver in som tydlig aktör, säger Per Levén som under de senaste åren varit starkt fokuserad på att utveckla universitetets IT-innovationsmiljö.

Seminarierna innehåller presentationer av:

• Tillämpad IT, Umeå universitets strategiska utvecklingsområde inom IT • InfoTech Umeå. En satsning vid Uminova Innovation för marknadsföring och utveckling av Umeås IT‐näringsliv och positionering av Umeå som IT-stad samt affärsutveckling av IT‐baserade innovationer. • Interactive Institute, ett nationellt ledande industriforskningsinstitut med inriktning mot industriell interaktionsdesign. • Microsoft Innovation Accelerator. Ett samarbete mellan näringsliv,
forskning och grundutbildning i Umeåregionen för att bidra till ökad innovation inom tillämpad IT.

Program:

Eftermiddagen inleds kl 13:00 med presentationer och övergår sedan kl. 14:15 till mingel, posterutställning och workshops. 13:00 Introduktion 13:10 Tillämpad IT 13:25 InfoTech Umeå 13:35 Interactive Institute 13:45 Microsoft Innovation Accelerator
14:15 Mingel, posters och workshops

Media hälsas varmt välkomna!

Kontaktpersoner: Per Levén, institutionen för informatik Tel: 090-786 70 65 Mobil: 070-211 60 70
E-post: per.leven@informatik.umu.se

Läs mer om Umeå universitets IT-forskning på: http://www.ucit.umu.se/main.php