Publicerad: 2012-05-24

Nya superdatorn Abisko invigs med symposium

NYHET Torsdag den 31 maj inviger High Performance Computing Centre North, HPC2N, sin nya superdator Abisko med ett symposium vid Umeå universitet. Där kommer bland annat forskare som använder Abisko att presentera sin forskning.

Superdatorn Abisko är ett massivt parallellt datorsystem som kan utföra över 158 biljoner beräkningar per sekund. Abisko består av 15 264 processorkärnor och har 44 terabytes RAM-minne. Systemet är uppbyggt med 318 kraftfulla noder som är ihopkopplade i ett mycket snabbt nätverk. Varje nod är i sig en parallelldator med 48 processorkärnor. Med hjälp av Abisko kan forskarna lösa beräkningsproblem som kräver stor beräkningskraft samt göra tillämpningar som kräver mycket minne. Superdatorn har redan tagits i bruk och används huvudsakligen för beräkningar och datorsimuleringar, bland annat inom materialforskning, rymdforskning och biovetenskaper. Abisko används också inom undervisningen i datavetenskap och inom flera civilingenjörsprogram, samt är en resurs i samarbeten med näringsliv och samhälle.Abisko invigs av Umeå universitets rektor Lena Gustafsson samt Jacko Koster, föreståndare för Vetenskapsrådets metacenter SNIC (Swedish National Infrastructure for Computing). SNIC är huvudfinansiär för Abisko.Symposiet inleds på förmiddagen med en presentation av Abiskos arkitektur och effektiv användning av systemet. Efter lunch berättar forskare inom några utvalda områden som använder superdatorn om sin forskning, följt av presentationer av aktiviteter och projekt med anknytning till HPC2N. Symposiet avslutas med den formella invigningen. Möjlighet ges också att besöka Abisko i datorhallen.
Program:09.00–ca 11.30 Presentationer i sal N420, Naturvetarhuset, Umeå universitet13.15–ca 17.30 Symposiet fortsätter i sal MA 121, MIT-huset, Umeå universitet. Invigningen sker cirka 16.00-16.45.

Utförligt program
Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.
Kontaktpersonerna finns tillgängliga för intervjuer onsdag 30/5 kl 9.30 - 11.30.

För mer information, kontakta gärna:

Bo Kågström, professor, föreståndare för HPC2NTelefon: 090-786 54 19, 073-620 54 19E-post: bo.kagstrom@hpc2n.umu.seMats Nylén, HPC2N-koordinatorTelefon: 090-786 69 56E-post: mats.nylen@hpc2n.umu.seBjörn Torkelsson, systemansvarig HPC2NTelefon: 090-786 79 28
E-post: bjorn.torkelsson@hpc2n.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog