Publicerad: 2008-08-27

Nyamko Sabuni inviger nytt centrum för genusstudier

NYHET Fredagen den 29 augusti invigs Umeå centrum för genusstudier av integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni och rektor Göran Sandberg. Vid invigningen medverkar också centrets ordförande Jonas Sjöstedt.

– Det är mycket glädjande att Nyamko Sabuni kommer till Umeå universitet för att inviga Umeå centrum för genusstudier. Genom centret har nu universitetet en övergripande organisation som tar ett samlat grepp om såväl utbildning som forskning inom genusområdet, säger Ann Öhman, föreståndare vid Umeå centrum för genusstudier.

Genusforskningen vid Umeå universitet utgör en av tre miljöer som Vetenskapsrådet valt att främja i sin satsning på excellent genusforskning.
– Med den nya organisationen får vi mycket bättre möjligheter att skapa attraktionskraft för internationella gästforskare som kan vistas i Umeå för kortare eller längre tid, säger Britta Lundgren, vetenskaplig ledare vid Umeå centrum för genusstudier.

Invigningen inleds kl. 15.00, och förutom Nyamko Sabuni och Göran Sandberg deltar också centrets ordförande Jonas Sjöstedt. En presskonferens hålls direkt efter invigningen i Umeå centrum för genusstudiers konferensrum på plan 4 i Samhällsvetarhuset. Under dagen hålls också öppna föreläsningar med professor Gabriele Griffin, professor Britta Lundgren, Fil dr Annelie Bränström-Öhman, Fil dr Malin Rönnblom samt docent Katarina Hamberg. Förutom vid presskonferensen är media också välkomna att delta vid föreläsningar, invigning och efterföljande mingel.

Program – se även: www.ucgs.umu.se

10.15–11.45 Professor Gabriele Griffin - Gender Studies as an Academic Discipline: Challenges and Promises. (lokal: hörsal C, Samhällsvetarhuset)
13.15–14.45
Professor Britta Lundgren - Challenging Gender: Centre for gender Excellence at Umeå University Fil dr Malin Rönnblom – Studies of Gender Equality Policies in Europe: a Critical Frame Analysis Fil dr Annelie Bränström-Öhman - "Love! and something to laugh at! as well". Notes on the loving gaze in literature and in feminist theory Docent Katarina Hamberg - Gender Bias in Medicine (lokal: hörsal C, Samhällsvetarhuset)
15.00 Invigning av Umeå centrum för genusstudier med Nyamko Sabuni, Göran Sandberg och Jonas Sjöstedt.

Presskonferens hålls efter invigningen. (lokal: UCGS, plan 4, Samhällsvetarhuset)

För mer information, kontakta:

Ann Öhman, föreståndare Umeå centrum för genusstudier, Umeå universitet, tel: 070-272 2292
e-post: ann.ohman@ucgs.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson