Nyanländas lärande – mottagande, inkludering och skolframgång
NYHET
Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet erbjuder på uppdrag av Skolverket kompetensutveckling för skolteam som arbetar med nyanlända elever med start 12 september 2016.
Syfte
Kompetensutvecklingen ska bidra till en förbättrad organisering av mottagande och utbildning för nyanlända elever samt goda förutsättningar för social utveckling och ökad måluppfyllelse för dessa elever
Kompetensutvecklingen ska ge deltagarna ökade kunskaper om nyanlända elevers lärandevillkor.
Kompetensutvecklingen syftar även till att främja kollegialt lärande. Genomförande och innehåll anpassas till deltagarnas förutsättningar och behov.
Målgrupper
Kompetensutvecklingen erbjuds team bestående av rektorer/skolledare, modersmålslärare, lärare i svenska som andraspråk och lärare i andra ämnen, studiehandledare på modersmål, elevhälsopersonal, studie- och yrkesvägledare, skolbibliotekarier och fritidshemspersonal som arbetar med nyanlända elever i de olika skolformerna.
Många lärare i svenska som andraspråk är väl insatta i de frågor som behandlas i kompetensutvecklingen, men är en viktig resurs i teamen och i arbetet med att vidareutveckla mottagandet av och utbildningen för de nyanlända eleverna.
I varje team ska minst en rektor eller skolledare ingå. Det är också rektor som väljer ut teamet som ska delta.
Omfattning
Kompetensutvecklingen motsvarar 7,5 hp. Deltagarna väljer att delta i utbildningen för intyg eller för högskolepoäng. I de fall deltagare önskar genomföra utbildningen som en poänggivande kurs tillkommer examinationsuppgifter.
Upplägg
Kompetensutvecklingen sträcker sig från september 2016 till juni 2017 med tre träffar HT 2016 och tre träffar VT 2017.
Kompetensutvecklingen består av sex campusträffar i form av föreläsningar, seminarier och redovisningar och däremellan arbete på distans, diskussion och redovisning via lärplattform. Rektorerna som ingår i teamen samlas två av dessa halvdagar för föreläsningar och diskussioner vilka leds av Centrum för skolledarutveckling kring området Att leda nyanländas lärande.
Innehåll
Kompetensutvecklingen behandlar t ex följande områden i relation till nyanlända elever:
Mottagande och organisation
Pedagogisk kartläggning
Modersmål och flerspråkighet
Tidig andraspråksutveckling
Attityder och förhållningssätt
Språk- och kunskapsutveckling i och utanför klassrummet
Studiehandledning på modersmål
Kurslitteratur
(kommer inom kort)
Krav och examination
Att delta i kompetensutvecklingen innebär ett åtagande i form av ansvar för att, med stöd av kollegor och rektor, driva ett förändringsarbete i den egna verksamheten. För intyg krävs att deltagaren:
Deltar i obligatoriska träffar
Genomför och redovisar uppgifter kopplade till den egna verksamheten
Deltar i obligatoriska diskussioner på lärplattformen
Läser och bearbetar kurslitteraturen
För deltagare som genomför kompetensutvecklingen som en poänggivande kurs krävs för betyg att deltagaren utöver ovanstående genomför skriftliga examinationsuppgifter på kurslitteraturen. Deltagande är kostnadsfritt. Kurslitteratur, resor och andra omkostnader bekostas av skolan.