Publicerad: 2005-08-25

Nyheter inför terminsstarten vid Umeå universitet

NYHET Omkring 5 000 nya studenter förväntas börja sina studier i höst vid Umeå universitet. De tre studentkårerna har olika inskrivningsdagar. Den totala inskrivningstiden blir därför från den 29 augusti till den 1 september.

– Umeå universitet fortsätter att vara ett attraktivt lärosäte för tusentals nya studenter, inte bara från hela Sverige utan från hela världen. Antalet ansökningar från utländska studenter har ökat kraftigt vilket visar att universitetets satsning på att stärka det internationella arbetet varit framgångsrikt, säger Lars Lustig chef för Studentcentrum.

Den 29 och 30 augusti välkomnar Umeå universitet och Umeå kommun de nya studenterna på campus med aktiviteter och information. Rektor Göran Sandberg och Umeås kommunalråd hälsar studenterna välkomna på tisdag kl. 12.20.

Program för välkomstarrangemanget: www.umu.se/umu/aktuellt/kalendarium/kalendarium.cgi?action=aktivitet;id=1943

Kårernas inskrivningstider

Medicinska studentkåren:

inskrivning sker måndag och tisdag den 29–30 augusti mellan klockan 10.00–16.00.

Lokal: Kårhuset Villan.

Umeå studentkår:

inskrivning onsdag den 31 augusti och torsdag den 1 september klockan 09.00–15.00.
Lokal: Kårhuset Corona (Rotundan).

Umeå naturvetar- och teknologkår:

inskrivning sker måndag och tisdag den 29–30 augusti mellan klockan 09.00–17.00
Lokal: Glasgången (skywalken mellan Naturvetarhuset och Universum).

Antal antagna studenter

Utfall antagningen till utbildningsprogram via VHS efter andra urval 2005

Antal antagna: 3 092
Antal program: 130

Jämförande siffror ht 2003

Antal antagna: 2 956

Antal program: 118

Antagna till fristående kurser efter andra urvalet 2005

Antal antagna: 8 321Reserver: 1 478
Kurser: 1 270

Jämförande siffror 2004

Antal antagna: 7 786
Reserver: 1 104

Kurser: 1 327

Observera att det fortfarande rör sig om antagna. Det faktiska antalet studenter blir klart först när registreringen är avslutad. Eftersom det startar kurser under hela terminen tillkommer även sent sökande efter registreringen.

Mer statistik finns på:www.umu.se/studentcentrum
(klicka på ”Antagning” och ”Statistik”).

De fem populäraste kurserna (de med flest reserver)

• Psykologi A-kurs, 20 poäng på heltid, 217 reserver
  • Kriminologi, 10 poäng, halvtid, 199 reserver
  • Kost och idrott, 10 poäng, halvtid, 189 reserver
  • Juridisk översiktskurs, 10 poäng, halvtid, 163 reserver
  • Spanska baskurs, 10 poäng, halvtid, 155 reserver

Hela listan finns på: www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/antagning/antagningens_bilagor/ antstat/Reservtoppen_fk_ht05_O.pdf

För mer information kontakta:

Ann-Christine Lindgren, områdeschef antagning: 090-786 53 27Lars Lustig, chef Studentcentrum 073-620 50 01
Ulf Pantzare, informatör, Studentcentrum 090-786 98 30

Internationella studenter

Antalet studenter som kommer till Umeå universitet via olika utbytesavtal, så kallade avtalsstudenter, uppgår i höst till 304, dessutom kommer uppskattningsvis 200 så kallade free-movers till universitetet.
– Det är alltid svårt att veta hur många av de internationella studenterna som har antagits, men som inte är avtalsstudenter, som verkligen kommer, säger Per A Nilsson, chef för International Office.

Lördagen den 10 september erbjuds internationella studenter och personal en guidad stadstur.

Utbildningsnyheter

Högskoleingenjörsprogram i geografiska informationssystem (GIS) i Lycksele och Örnsköldsvik
www.teknat.umu.se/UmTH/utbildningsinfo/gis/index.html

Digital medieproduktion, 120 poäng
Ett program för dem som vill jobba i TV-, webb-, spel-, film- eller reklambranschen.

Göran Landgren, institutionen för informatik Tel: 090-786 77 42

Ledarskaps- och coachingprogrammet, 80 poäng
Programmet är en 3,5-årig distansutbildning, och på varje studieort sker ett samarbete med olika specialidrotter.

Annika Johansson, pedagogiska institutionen

Spa-programmet, 80 poäng
Ges i Örnsköldsvik och leder till en yrkeshögskoleexamen som spa-konsulent.

Lisbeth Wikström-Frisén, idrottsmedicinska enheten
Tel: 090-785 48 18, 785 48 27

Nya byggnader

Även i år byggs det för fullt på campus. Universitetsbiblioteket byggs ut, Universum renoveras och de byggs studentbostäder på Campus. Planerade utbyggnader är också ett nytt våningsplan med en cafeteria ovanpå Lage Lindell-hallen (hörsalsrundan i Samhällsvetarhuset) samt Iksu sportcentrum.

Bo Lång, biträdande enhetschef, lokalförsörjningsenhetenTel:786 55 45
E-post: bo.lang@adm.umu.se