Publicerad: 2010-05-31

Nyinstiftat pris till uppmärksammad kemiforskare

NYHET Pernilla Wittung Stafshede, professor i biologisk kemi och flerfaldigt uppmärksammad för sin forskning, tilldelas nu det nyinstiftade priset Nordeas pris till livsvetenskaplig forskning. Prissumman är på 100 000 kr.

– Att få detta pris är en stor ära och det ger mig extra energi och motivation att forska vidare. Det känns jättekul att priset gick till kemiska institutionen – här finns det många duktiga forskare inom biologisk kemi. Dessutom, privat, nu kan jag köpa en likadan men fyrhjulsdriven jeep så jag klarar Umeå vintrarna med färre dikesbesök!

Pernilla Wittung-Stafshede rekryterades till Umeå universitet 2008 från Rice University, USA. Hon har snabbt etablerat en omfattande verksamhet som idag utgör en central del av kemiforskningen vid Umeå universitet. Trots sin relativt låga ålder har hon en imponerande publikationslista och citeringsstatistiken visar tydligt att hon är en ledande forskare inom sitt fält.

Hon får priset för sina fundamentala upptäckter om hur proteinveckning fungerar. Forskningen är grundvetenskapligt intressant men också medicinskt och biotekniskt viktig eftersom flera sjukdomar, bland annat Alzheimers och Parkinsons, beror på felveckning eller hopklumpning av proteinkedjor. Dessutom baseras många läkemedel på proteiner.

I motiveringen nämns särskilt två av hennes upptäckter. Hon har visat hur livsviktiga proteiner transporterar koppar i celler. Kopparbrist kan i förlängningen förstöra vår lever och leda till att vi får problem med att ta upp järn. Hon har också visat att proteiner veckas snabbare, och att den aktiva formen kan ändras dramatiskt, i celliknande miljöer jämfört med i vattenlösning.

År 2009 tilldelades Pernilla Wittung-Stafshede två prestigefyllda priser: Wallmarkska priset och Göran Gustafssonpriset – det största priset för naturvetenskaplig forskning. Dessutom utsågs hon till ledamot i Vetenskapsrådets ämnesråd för naturvetenskap och teknikvetenskap. Pernilla Wittung-Stafshede är inte bara en högt rankad forskare, hon är också en omtyckt lärare.

Nordeas pris till livsvetenskaplig forskning är inrättat Nordeas Norrlandsstiftelse. Det tilldelas enskilda framstående forskare vid Umeå universitet med internationell lyskraft som visat prov på nytänkande inom livsvetenskaplig forskning. Priset omfattar alla forskningsområden inom medicinska och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten med anknytning till livsvetenskap.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Pernilla Wittung-Stafshede, professor i biologisk kemi, Umeå universitet Telefon: 090-786 53 47
E-post: pernilla.wittung@chem.umu.se

Pressbild av Pernilla Wittung-Stafshede finns på:

Läs en intervju med Pernilla Wittung-Stafshede:

Redaktör: Karin Wikman