Publicerad: 2015-06-17

Nysatsning på förskoleforskning

NYHET Lärarhögskolan, Umeå universitet, har i en ny tre-årig satsning ställt medel till förfogande för forskning om förskoleverksamhet.

Foto: Karin Sporre

Den nya verksamheten ska

• vidareutveckla forskning inom området vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, TUV
  • koordinera forskning om förskola i olika miljöer vid Umeå universitet och skapa fakultetsöverskridande samverkan med kollegor.

Förskoleforskningen nystartar sin verksamhet från den 1 juli 2015. Under höstterminen påbörjas forskningen i de nya projekten. Vidare hålls seminarier  där forskning om förskoleverksamhet presenteras och forskargrupper möts över fakultetsgränser.

Forskningsledare och koordinator för förskoleforskningen är professor Karin Sporre vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. Från samma institution medverkar forskarna Kenneth Ekström och Carina Hjelmér.

Vid kommande seminarier (för anställda) medverkar forskare med inriktning på förskoleforskning från Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik och Institutionen för språkstudier.

Vill du veta mera? Kontakta:

Karin SporreInstitutionen för tillämpad utbildningsvetenskapE-post: karin.sporre@umu.se
Telefon:  090-786 64 58

Redaktör: Maja Bonta