Publicerad: 2014-11-14

Nyskapande hotellarkitektur visas i utställning på Arkitekthögskolan

NYHET Måndag 17 november öppnar en utställning om hotellarkitektur i Sverige och Österrike på Arkitekthögskolan vid Umeå universitet. Bildutställningen porträtterar 20 hotell och fritidsanläggningar som speglar mångfalden i tolkningen av begreppet fritid.

Tree hotel, Harads.
Foto: Fredrik Broman

– Från Arkitekthögskolan är vi väldigt glada att inom ramen för kulturhuvudstadsåret kunna visa denna utställning, säger Staffan Andersson, tf prefekt vid Arkitekthögskolan och prodekan vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Vi ser också möjligheter till ett utökat akademiskt samarbete mellan de två länderna.

Utställningen The Art of ReCreation in Sweden/Austria 2014 har tagits fram i ett samarbete mellan Avdelningen för arkitekturteori på Wiens Tekniska universitet, Soma Architecture, Österrikes ambassad i Stockholm och Svenska Ambassaden i Wien.

Utställningen fokuserar på nyskapande hotellarkitektur i Österrike och Sverige som tar särskild hänsyn till geografi, fritidsmöjligheter och natur. Den speglar dessutom mångfalden i tolkningen av begreppet fritid i Sverige och Österrike, länder som delvis har liknande geografiska förutsättningar för turism.

Hotellkoncepten som visas spänner över ett brett spektrum, från urban lyx till ekologiska tillbaka-till-naturen-idéer. Tio svenska och tio österrikiska hotellprojekt har valts ut av en internationell jury med välrenommerade arkitekter. Bland de svenska hotellen återfinns Fabriken Furillen på Gotland, Ishotellet i Jukkasjärvi och jämtländska Copperhill Mountain Lodge. I samband med utställningen publiceras en tysk- och engelskspråkig katalog som presenterar de utvalda hotellen, samt innehåller artiklar om trender i hotellarkitektur.

Utställningen pågår 17 november–18 december.

Utställningen öppnar torsdag 17 november kl 19.00 på Arkitekthögskolan, Konstnärligt campus. Den invigs av Österrikes ambassadråd Marieke Zimburg, Dörte Kuhlmann, professor, Wiens Tekniska universitet, och Ana-Maria Simionovici, curator. Staffan Andersson, Umeå universitet, deltar också, liksom representanter för Umeå kommun.

För mer information, kontakta gärna:

Staffan Andersson, prodekan, tf prefekt Arkitekthögskolan, Umeå universitetTelefon: 090-786 79 45
E-post: staffan.andersson@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog