Publicerad: 2018-04-17

Nytt polisutbildningshus invigt på campus

NYHET I strålande solsken, med stor publik och glada polisstudenter invigde Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet polisutbildningens nya lokaler på campus. Lars Erik Lauritz, föreståndare vid Polishögskolan är glad för de nya lokalerna.

Grattis till det nya Polisutbildningshuset! Hur känns det?
– Det känns självklart väldigt positivt att vi äntligen får flytta vår verksamhet till campus.

Vad fick besökarna vara med om?
– Under invigningen var de allra flesta av våra lokaler öppna att vandra runt i. Personal och studenter guidade besökarna i vårt fina hus. Vi visade en del av den AV-teknik som vi använder för att göra våra övningar så pedagogiskt effektiva som möjligt och våra studenter visade exempel på en del av vår undervisning.

Vad betyder de nya lokalerna för polisutbildningen vid Umeå universitet?
– Det är väldigt betydelsefullt att vi nu får samlas under samma tak och att vi får komma närmare våra vänner på universitetet. Nya huset underlättar för möten med andra student- och personalgrupper och vi minskar avståndet till faciliteter som universitetsbiblioteket drastiskt. Det förkortar också avstånden mellan våra egna verksamheter. Egna möten i vardagen kommer att bli fler och jag är säker på att det kommer att leda till att också vi själva får en större generell förståelse för vår intressanta och komplexa utbildning.

När kommer de första studenterna?
– De har varit på plats i lokalerna sedan början av mars.

Bilder från invigningen

Foto: Simon Öhman Jönsson