Publicerad: 2008-04-14

Nytt program med bra jobbmöjligheter

NYHET I höst startar Umeå universitet det treåriga programmet Fysik och tillämpad matematik. Enligt Sacos prognoser kommer det att vara brist på matematiker om fem år och för fysiker förväntas arbetsmarknaden också vara god.

Vad blir de ekonomiska konsekvenserna om en ny storm liknande Gudrun sveper fram över vårt land? Hur kan vi matematiskt beräkna hur mycket luftmotståndet hos en bil påverkar koldioxidutsläppet? Hur fungerar en solcell? Det här är exempel på frågor som kan besvaras med hjälp av matematik och fysik.
– Programmet passar problemlösare som gillar matte och fysik. Det går att välja mellan olika inriktningar och även läsa kurser inom till exempel ekonomi. Studenterna kan alltså att under resans gång komma underfund med vilket framtida arbetsområde som verkar mest spännande och inrikta sig åt det hållet, säger Per-Anders Boo, som är programansvarig.

Efter utbildningen kan studenterna arbeta som försäkringsmatematiker eller statistiska konsulter och göra riskanalyser och prognoser. De kan också utveckla mätmetoder och utvärdera mätdata för att öka kvaliteten i industriella produkter. En annan möjlighet är att bygga på utbildningen och bli lärare, civilingenjör eller sjukhusfysiker.

Läs mer om utbildningen på:
www.teknat.umu.se/utbildning/program/fysik_matematik

För ytterligare information, kontakta: Per-Anders Boo, programansvarig Telefon: 090-786 52 08
E-post: per-anders.boo@math.umu.se

Redaktör: Karin Wikman