Publicerad: 2012-04-12

Nytt tränarprogram med topplokaler

NYHET I höst startar det treåriga tränarprogrammet vid Umeå universitet. Utbildningen ger studenterna en stark kompetens inom fysisk träning för hälsa och prestation.

Tränarprogrammet bygger på ett nära samarbete mellan idrottsmedicinska enheten och institutionen för psykologi. Utbildningen passar den som vill ha expertkunskaper inom fysisk träning utifrån humanbiologiska, medicinska och psykologiska grunder. Dessutom finns en nära anknytning till forskning inom humanbiologi, idrottsskador, näringsfysiologi, idrottspsykologi och träning för hälsa, idrottsteknologi och prestationsutveckling.

Med en examen i handen har studenterna goda möjligheter att få jobb till exempel som professionella tränare inom elit- och breddidrotten, men också som träningsexperter och utbildare inom hälso- och fitnessbranschen - en av de mest expansiva branscherna. Programmet ger också behörighet till fortsatta studera på master- eller forskarutbildningsnivå.

Studenterna får under utbildningen tillgång till en av de bästa utbildningsmiljöerna i Sverige inom området. Dels finns ett idrottslaboratorium på yttersta toppnivå och dels en nära tillgång till Iksu sportcenter - Europas största studentsportanläggning.

Programansvarig för tränarprogrammet med inriktning mot idrottsfysiologi, idrottsmedicin och idrottspsykologi är Michael Svensson, medicine doktor och lektor i idrottsmedicin samt tidigare landslagsman och svensk mästare på 1 500 meter.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Michael Svensson, programansvarig Telefon: 090-786 66 36, 073-1838123
E-post: michael.svensson@idrott.umu.se