Publicerad: 2016-03-08

Nyttigt besök av IT-konsulter

NYHET Studenter på Systemvetenskapliga programmet fick nyligen besök av IT-konsulter från AdviceU. 2015 öppnade företaget kontor i Umeå och Örnsköldsvik och har snabbt vuxit till snart 20 anställda.

AdviceU växer och fortsätter anställa fler medarbetare. Kontoren i Stockholm och Sundsvall fick sällskap av kontor i Umeå och Örnsköldsvik under 2015. Med närmare 20 anställda har företaget gått från att vara ett rent upphandlingsföretag till att idag arbeta med hela kedjan, från behov och verksamhetsanalys över krav fram till upphandling och införande av färdigt system.

– Idag är vi heltäckande i och med den expansion vi gjort under senare år, berättar konsulten Håkan Sundberg när han gästar studenterna vid Systemvetenskapliga programmet på Umeå universitet för en föreläsning.

Håkan Sundberg har sällskap av den senast anställde inom AdviceU. Det är Mats Wilhelmsson som har lång erfarenhet som konsult inom UDK och Knowit men nu tagit steget över till snabbväxande AdviceU. Mats Wilhelmsson arbetar främst med verksamhetsutveckling inom områdena IT- stöd och IT-tjänster.

Lång erfarenhet
Håkan Sundberg är trygg i att stå inför studenter. Det märks att han har lång erfarenhet från undervisning och akademiskt liv när han med både humor och stor erfarenhet inleder föreläsningen för studenterna. Förutom sin tjänst på AdviceU har han även en fot kvar på Mittuniversitetet där han doktorerat. Det gör att han har förståelse för vad kurslitteratur tar upp och vad som behöver kompletteras med aktuella exempel ut en it-konsults vardag.

– I kurslitteraturen kan det bli lite tillrättalagt men så kommer man ut i kommuner och organisationer som kanske inte har riktigt alla förutsättningar, säger Håkan Sundberg.

– När vi träffar studenterna har vi därför ett batteri av exempel på hur det ser ut i verkligheten. Man kan navigera långt utanför kurslitteraturen, säger Håkan Sundberg innan han tar studenterna med på en resa inom verksamhetsanalys, förstudier, projektledning och processbaserad verksamhetsutveckling.

Bilden ovan: Håkan Sundberg och Mats Wilhelmsson, IT-konsulter hos AdviceU, tillsammans med Ulf Hedestig, ansvarig för Systemvetenskapliga programmet vid Umeå universitet.

Redaktör: Mikael Hansson