Publicerad: 2011-07-01

"Oacceptabel diskriminering av humanister"

NYHET Umeå universitets prorektor Kjell Jonsson kallar argumenten i Svenskt näringslivs rapport Konsten att strula till ett liv för oseriösa.– Det här är en oacceptabel diskriminering, säger han.

Svenskt näringsliv föreslår i rapporten sänkt studiebidrag för utbildningar som inte leder till kvalificerade arbeten. Sämst jobbchanser har enligt rapporten högskoleutbildade som valt inriktningar inom humaniora och konst.
– Argumentet att man bör försämra villkoren för studenter som läser program och kurser som inte omedelbart leder till en anställning är oseriös. En gång trodde man att det gick att planera exakt hur många platser det borde finnas inom olika ämnesområden. Den tanken är numer stendöd. Framtidens arbetsmarknad kommer antagligen att efterfråga studenter med de mest varierande inriktningar och ämneskombinationer. Vi behöver också mer forskning som belyser den mänskliga, kulturella och samhälleliga dimensionen i vår värld, säger Kjell Jonsson.

Han är också kritisk till att Svenskt näringsliv dömer ut vissa kurser som hobbykurser enbart utifrån vad kursen heter. Bland annat nämner ekonomerna kurser med rubriker så som Svampkunskap, Kreativ matlagning och Ortnamn.
– Det finns med all säkerhet kurser på våra högskolor som skulle passa bättre som studiecirklar i våra studieförbund. Däremot bör man akta sig för att stämpla de nämnda kurserna som "hobby- och nöjeskurser" enbart genom deras namn. Bakom dessa "säljande" beteckningar kan mycket väl finnas helt seriösa universitetskurser med hög akademisk standard, avslutar han.

Under Almedalsveckan anordnar fackförbundet DIK en debatt om humanistisk kompetens. Mats Reinhold, Karriärvägledare och projektsamordnare för Umeå universitets framgångsrika projekt Kompetensportföljen, medverkar som expert på området karriärvägledning. – Vi kommer genom Kompetensportföljen åt en viktig del i problematiken kring svårigheten att ta sig ut på arbetsmarknaden som akademiker, oavsett om det är humaniora, samhällsvetenskap eller naturvetenskaplig inriktning, säger Mats Reinhold.

Redaktör: Karin Wikman