Publicerad: 2016-02-25

Ökat intresse för universitetets informationsdag

NYHET Det var drygt trettio bussar med 1 550 elever från norra Sverige som anlände på onsdagen till Umeå universitet för att besöka årets informationsdag. Från Umeå med närområde kom närmare 1 400 elever för att inspireras och informeras. Och antalet utställare bara ökar.

– Under Informationsdagen får besökarna uppleva en del av miljön här. De får svar på sina frågor och inspiration för vad de vill göra efter gymnasiet. Jag vill att de ska veta att det finns möjlighet att plugga vidare, säger Sofia Wiesler, områdeschef med ansvar för nationell studentrekrytering.

Den fullspäckade onsdagen inleddes med ett gemensamt pass där Umeå universitets studentambassadörer fick beskriva sin personliga resa till studierna. Sedan kunde besökarna välja bland informationspass och aktiviteter i Samhällsvetarhuset och Humanisthuset.

– Studenternas egna berättelser om varför de befinner sig här var inspirerande. Under en sådan här dag får man chans att höra från studenter hur det är att studera här. Det blir en annan information än den som finns på nätet, säger Ebba Sundström.

– Efter gymnasiet vill jag ta ledigt från studierna ett tag men sedan är jag intresserad av att läsa beteendevetenskap eller media och film. Jag ska gå på passen om beteendevetenskap, digital medieproduktion och studier utomlands. Informationsdagen är ett bra tillfälle om man undrar hur det är att gå olika utbildningar, säger Klara Kriström.

Rekordmånga utställare
– Inspirationsmässan växer för varje år och tanken är att man här ska få möjlighet att testa en aktivitet som är kopplad till utbildningen. Det känns verkligen som att eleverna tycker att det här är kul, berättar Marika Wahlberg, samordnare av Inspirationsmässan.

Två av utställarna – konststudenterna Olivia Pettersson Fleur och Therese Nilsson.
Foto: Ulrika Bergfors Kriström.

Konsthögskolan hade en aktivitet där besökarna kunde fundera över hur man vill ändra stadsbilden. Studenterna Olivia Pettersson Fleur och Therese Nilsson som går sista året på kandidatprogrammet i fri konst stod redo att ta emot besökare vid den aktiviteten.

– Konst, kultur och humaniora är viktigt, så jag hoppas att de tycker att det här är intressant, säger Olivia Pettersson Fleur.

Therese Nilsson hoppas att de kan så ett frö hos besökarna.
– Jag visste inte att den här utbildningen fanns när jag läste på gymnasiet, berättar hon.

Två av besökarna – Jonathan Eklund och Ask Gravfort.
Foto: Ulrika Bergfors Kriström.

Jonathan Eklund och Ask Gravfort går gymnasiet på Liljaskolan. De stannade till på inspirationsmässan i Lindellhallen efter ett pass om beteendevetenskap.

– Under det här besöket vill jag ta reda på mer om vad man kan gå efter gymnasiet. Passet om beteendevetenskp var intressant, säger Jonathan Eklund.

– Det här är en bra möjlighet att få veta mer om de ämnen som man gillar och är intresserad av. Jag är framförallt intresserad av beteendevetenskap, ledarskap och snowboard, berättar Ask Gravfort.

Det var många som kom för att lyssna på Kumba som spelade på Kultur på campus luncharrangemang i Lindellhallen.

Träff för studievägledare
Studie- och yrkesvägledare erbjöds ett lunchseminarium med bland annat nyheter om

Thomas Lindström, studievägledare på Anderstorpsgymnasium i Skellefteå.
Foto: Ulrika Bergfors Kriström.

utbildningar, behörighet och antagning. I år låg fokus lite extra på lärarutbildningar.

– Jag gillar att träffa kollegor och få mer information om lärarutbildningar. Det är bra att kunna ställa frågor om alla andra utbildningar den här dagen också. Men detta är ju framförallt elevernas dag, säger Thomas Lindström.

Text: Kristina Forsman Lindmark

Redaktör: Camilla Bergvall