Publicerad: 2023-12-01 Uppdaterad: 2023-12-07, 08:04

OKC-studenter siktar mot VM i skidorientering

NYHET I helgen inleds tävlingssäsongen 2023/2024 i skidorientering. Elitidrottsstudenterna Jonatan Ståhl och Linda Lindkvist, vid Orienteringens kompetenscentrum, kliver in i tävlingssäsongen med VM som den stora höjdpunkten.

U23-VM Sprint_JonatanStåhl.jpg

Vid Umeå universitet, ett av Sveriges Riksidrottsuniversitet, finns goda möjligheter att kombinera elitidrott med studier. Jonatan Ståhl och Linda Lindkvist är två av universitetets många elitidrottsstudenter och förenar sin passion för skidorientering med en akademisk karriär genom så kallade dubbla karriärer. Jonatan pluggar på Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, Linda är färdigutbildad arkitekt vid Umeå universitet och läser nu fristående kurser inom miljöhumaniora.

Stark OKC-trupp

De båda är antagna till träningsgruppen för Orienteringens kompetenscentrum (OKC) vid Idrottshögskolan, en verksamhet som samlar flera ur den svenska eliten inom orientering. Av de 10 antagna studenterna är fem studenter representerade i det svenska landslaget för skidorientering, en i landslaget för orienteringslöpning och de övriga antagna studenterna är identifierad eller deltar i landslagets utvecklingsverksamhet.

–Det är roligt att så många duktiga orienterare samlas i Umeå och berikar verksamheten, säger Pär Norén, verksamhetsledare OKC.

Redo för ny tävlingssäsong

En skidorienterare tränar delvis som en längdskidåkare och lägger cirka 10–20 timmar i veckan på den biten.

–Den grenspecifika träningen är däremot svår att göra själv, det behövs att någon arrangerar träning för det. Under hösten har vi haft ett träningsläger i Saxnäs och anordnade då tre grenspecifika pass för våra skidorienterare. Så fort det finns tillräckligt med snö på hemmaplan anordnas varje vecka grenspecifik träning för de aktiva, berättar Pär Norén.

Pär förklarar att träningsstrategin inför en ny säsong är väldigt individuell för de aktiva, men rent generellt vill de åka så mycket skidorientering som möjligt och göra bra tävlingar redan tidigt på säsongen för att bygga självförtroende.

Jonatan Ståhl har tränat väsentligt mer än vad han gjort tidigare år inför den kommande säsongen.

– Efter lite experimenterande med olika träningsfilosofier har jag i år återgått till en lite mer ”traditionell” träningsplan, med fokus på att kunna träna mycket kontinuerligt. Jag har även kört en hel del rullskids-orientering som förberedelse inför skidorienteringssäsongen, säger han.

Pär Norén tycker studenternas förberedelser inför årets tävlingssäsong har gått väldigt bra. Han berättar att de flesta dragit ner på träningsmängden inför helgens tävlingspremiär i Arvidsjaur för att kunna prestera så bra som möjligt under tävlingarna.

–Jag ser framemot att tävlingarna ska starta och tror absolut att vi kommer få se framgångar för våra OKC-studenter i vinter, säger Pär.

VM - vinterns stora mål

En höjdpunkt för skidorienterarna denna vinter är VM i Ramsau, Österrike, 21–27 januari 2024. Förra säsongen etablerade sig Jonathan Ståhl på den internationella skidorienteringsscenen genom att vinna EM-guld i sprint. Linda Lindkvist, som har en lång karriär inom det svenska skidorienteringslandslaget, gjorde karriärens bästa säsong under fjolåret. Av sina sex starter i världscupen tog hon fyra segrar och två andraplatser. Resultaten gör dem båda till favoriter inför det kommande världsmästerskapet.

Linda Lindkvist, som dragits med en del skador, har som målsättning att kunna prestera fullt ut på VM.

–Då vill jag ta pallplatser! En annan stor målsättning är att göra säsongen 2023/2024 genomgående bra, med en hög lägsta nivå, säger Linda.

Även Jonatan drömmer om VM-medaljer.

–Absolut, jag vill vara med och slåss om medaljerna. Sedan vore det även kul att köra bra i den totala världscupen och i Svenska Cupen.

Viktiga framgångsnycklar

Motivation och förberedelser är stora framgångsnycklar för att lyckas med all hård träning.

–Äras den som äras bör; den kanadensiska psykologen och författaren Jordan Petersson. Jag har senaste ett och ett halvt åren lyssnat på de föreläsningar han gett och läst det han skrivit, det har gett mig en enorm motivation och fått mig att inse vad jag behöver göra med mitt liv som helhet. Mitt elitidrottande faller under hans levnadsregel” Work as hard as you possible can on one thing and see what happens”, säger Jonatan Ståhl.

Linda berättar att hon gör de allra minst motiverande passen tillsammans med andra, då blir träningspassen sociala och roliga ändå.

Utöver de fysiska krav som ställs på en elitidrottare, ställs också mentala krav. Linda och Jonatan upplever att pressen som kommer inifrån är både viktig och utmanande.

–Jag har jobbat mycket med att tänka på vad jag kan påverka här och nu och har nycklar för att avdramatisera och göra nervositet till en tillgång. Lagom med press kan få mig att bli skärpt och fokuserad, säger Linda Lindkvist.

–Jag har fram tills nu inte känt av någon särskilt stor press utifrån. Den största pressen är den jag sätter på mig själv, utan den skulle jag inte utvecklas som idrottare, instämmer Jonatan.

Idrottshögskolan önskar samtliga OCK-studenter varmt lycka till med säsongen 2023/2024!