Publicerad: 2014-09-24

Ola Lindberg och Oscar Rantatalo - ett framgångsrikt par

NYHET Ola Lindberg, universitetslektor vid Pedagogiska institutionen och Oscar Rantatalo, universitetslektorer vid Enheten för polisutbildning vid Umeå universitet har på ett framgångsrikt sätt arbetat ihop under senaste tiden, något som gett synliga resultat både i forskning och i undervisning.

Ola och Oscar publicerade nyligen en artikel med titeln ”Competence in professional practice: A practice theory analysis of police and doctors”, där kompetens studeras ur ett jämförande perspektiv i två mycket olika yrkespraktiker (läkare och poliser). Artikeln utgår ifrån ett praktikteoretiskt perspektiv och bidrar med kunskap om hur social differentiering sker mellan och inom olika praktiker. Human Relations är en ledande tidskrift inom interdisciplinär samhällsvetenskap där den är rankad på 7:e plats av 92 tidskrifter enligt JCR. Tidskriften har en 1årig impact factor på 1.867 och en 5 årig impact factor på 2.952.

- Idén till att skriva ihop väcktes av att vi båda under våra doktorandstudier arbetade med empiriskt material insamlat från olika professionella praktiker som dels skilde sig åt, men som samtidigt - trots uppenbara skillnader - uppvisade vissa förvånande likheter. Detta väckte vår nyfikenhet och vi började arbeta på ett gemensamt konferenspaper. Konferenspapret presenterades vid ett “working life and learning” symposium anordnat av European Society for Research on the Education of Adults (ESREA). Då vi fick ett bra mottagande vid symposiet bestämde vi oss för att omarbeta konferensbidraget till en tidskriftsartikel, berättar Oscar.

Förutom publikationen i Human relations är både Ola och Oscar även aktuella som pedagogiska pristagare vid Personalvetarprogrammet där de fick dela på utmärkelsen ”årets lärare 2013/2014” utsedda av studenterna i årskurs 3 och studerandeföreningen PLUM.

- Vi har undervisat tillsammans på många olika kurser på Personalvetarprogrammet, nu senast metodkurser och uppsatsförberedande inslag i årskurs tre. Vi har fått till ett bra samarbete och kompletterar varandra i undervisning. En möjlig orsak till att vi nu båda får dela på priset kanske kan vara att studenterna inte längre ser skillnad på oss, säger Ola och Oscar.
Lindberg, O. & Rantatalo, O. (2014). Competence in professional practice: a practice theory analysis of police and doctors. Human Relations.