Publicerad: 2013-10-25

Om berättelserna som lever vidare

NYHET Språkforskarna Malin Isaksson och Maria Lindgren Leavenworth, Umeå universitet, medverkade i Sveriges televisions Go'kväll för att berätta om sin senaste bok Fanged Fan Fiction, om hur kända böcker lever vidare i nya fiktiva världar.

Fr v Maria Lindgren Leavenworth och Malin Isaksson

Som tidigare berättats på umu.se har Malin Isaksson och Maria Lindgren Leavenworth forskat på genren Fan Fiction. Deras bok Fanged Fan Fiction (ungefär ”Fan Fiction med bett”) som publicerades tidigare i år, är resultatet av ett forskningsprojekt som pågått i knappt två år.

I boken berättar de om hur stort fenomenet fan fiction på temat vampyrer blivit och genom närläsningar av ett urval av dessa fan fictions visar de på olika strategier och berättartekniska grepp hos fan fiction-författarna.

Något som nu uppmärksammats av SVT:s Go'kväll där författarna medverkade.

Se avsnittet ur SVT:s Go'kväll med Malin Isaksson och Maria Lindgren Leavenworth på svt.se

Läs tidigare intervju med Malin Isaksson och Maria Lindgren Leavenworth på umu.se

Redaktör: Per Melander