Publicerad: 2014-09-09

Om konstens villkor i Kina

NYHET På lördag 13 september håller en Bildmuseet konferens i anslutning till sin uppmärksammade utställning Right is Wrong. Kinesiska konstnärer och andra aktörer i den kinesiska konstvärlden reflekterar över och samtalar om konstens villkor i Kina i förhållande till landets politiska situation.

Ett hundratal intresserade åhörare har anmät sig att delta i konferensen vars huvudtalare är Zhang Peili, Cao Fei och Liu Heung Shing, tre kinesiska konstnärer från olika generationer och bakgrund. Lars Nittve, museichef vid M+ i Hongkong, samtalar med konstsamlaren Uli Sigg, mannen bakom världens främsta samling av samtida kinesisk konst. Därefter ett gemensamt panelsamtal lett av Pi Li, chefsintendent vid M+ och Katarina Pierre museichef vid Bildmuseet (Detaljerat program).

Konstnären Cao Fei (f.1978) är verksam i Beijing. Hon är känd för sina video- och multimedia-installationer samt internetarbeten som speglar den snabba och kaotiska urbaniseringen i Kina. I utställningen Right is Wrong visas hennes videoverk Whose Utopia, om kinesiska arbetares drömmar och verklighet.

Fotografen Liu Heung Shing (f.1951) är verksam i Beijing. Han har tidigare arbetat som fotojournalist för Time och AP, stationerad i Kina, USA, Indien och Sovjet. Han fick Pulitzer-priset 1992. I utställningen Right is Wrong visas bl a hans ikoniska serie fotografier massakern på himmelska fridens torg 1989.

Lars Nittve är museichef vid M+, det stora museum för visuell kultur som öppnar i Hongkong 2017. Tidigare har han varit museichef vid Moderna Museet i Stockholm och Tate Modern i London. Lars Nittve är en av kuratorerna till utställningen Right is Wrong som producerats av Bildmuseet och M+ i samarbete.

Pi Li är chefsintendent vid M+ i Hongkong. Han har en bakgrund bland annat som fristående kurator och gallerist, och har även varit prefekt vid Centrala konstakademin i Beijing. Pi Li är en av de tre kuratorerna till utställningen Right is Wrong som producerats av Bildmuseet och M+ i samarbete.

Katarina Pierre är museichef vid Bildmuseet, Umeå universitet. Hon är intitiativtagare till utställningen Right is Wrong och har kuraterat utställningen tillsammans med Pi Li och Lars Nittve från M+.

Uli Sigg är mannen bakom världens främsta samling av samtida kinesisk konst, nu till stora delar donerad till M+ i Hongkong varifrån Bildmuseet lånat in verken i Right is Wrong. Uli Sigg har från 70-talet och framåt varit verksam i Kina som affärsman, diplomat och konstsamlare, men bor och verkar nu i Schweiz.

Konstnären Zhang Peili (f.1957) är verksam i Hangzhou, Kina. Han var en av grundarna till Pond Society och spelade en framträdande roll inom Hangzhous avantgarde på 1980-talet. Idag arbetar Zhang främst med video och fotografi. I Right is Wrong visas verk ur hans serie handsk-målningar samt videoverket Water (Standard Pronunciation Ci Hai – Sea of Words).

Kommande program i anslutning till Right is Wrong: 16/9 visar Bildmuseet dokumentärfilmen Ai Weiwei: Never Sorry, 28/9 ger kinakännaren Stig Valter Karlsson en gästvisning, 5/10 ger museichef Katarina Pierre en kuratorsvisning av utställningen och 7/10 föreläser arkitekten Ma Yansong om ny arkitektur i Kina.

Right is Wrong är resultatet av ett samarbete mellan Bildmuseet Umeå universitet och M+, West Kowloon Cultural District, in Hongkong och utställningen har premiär under det Europeiska kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Katarina Pierre, museichef Bildmuseetkatarina.pierre@bildmuseet.umu.se090-786 9632

Redaktör: Helena Vejbrink