Publicerad: 2009-10-16

Online-nyheter, medborgarjournalistik och mediernas bevakning av vetenskap

NYHET 20-22 oktober gästas universitetet av professor Stuart Allan från Bournemouth University. Inbjuden av institutionen för kultur- och medievetenskaper och HUMlab kommer han att hålla ett antal öppna föreläsningar om journalistik och vetenskap.

Stuart Allan är professor i journalistik vid Bournemouth University. Hans intresseområden är Nyhetsflödet på nätet vid kriser, konflikter och krigsrapportering, särskilt medborgarjournalistikens roll, Vetenskapsjournalistik och hur nanoteknologi representeras i pressen, Journalistikens historia med särskilt intresse för vissa reportageformer, samt Unga, medborgarskap och digitala medier. Läs mer.

PROGRAM FÖR PROFESSOR STUART ALLANS BESÖK VID UMEÅ UNIVERSITET

Citizen journalism (with focus on the significance of digital media and online news).
Öppet HUMlabseminarium
Tisdag 20 oktober 13.15-15.00 i HUMlab

Science journalism and the politics of framingÖppet seminarium vid institutionen för kultur- och medievetenskaper
Onsdag 21 oktober 15.00-17.00, C 202, Humanisthuset

War reporting in a digital ageÖppen föreläsning och frågestund
torsdag 22 oktober 09.00-10.30, hörsal G, Humanisthuset

Professor Stuart Allen kommer vid besöket i Umeå också att ha ett särskilt möte med studenterna på programmet för vetenskapsjournalistik, kulturjournalistik och medie- och kommunikationsvetenskap.

Välkommen!

Redaktör: Helena Vejbrink