Publicerad: 2016-09-27

Öppen föreläsning om konst och fenomenologi

NYHET Saara Hacklin som har studerat filosofi och estetik vid Helsingfors universitet och nu verksam som konstteoretiker och kurator i Helsingfors, kommer att föreläsa vid ett öppet seminarium på Konsthögskolan under rubriken "Looking with, researching with, curating with? Phenomenology and contemporary art".

Saara Hacklin

Föreläsning onsdag 12 oktober kl. 10.00-11.30, seminarierummet, Konsthögskolan

Gruppsamtal torsdag 13 oktober kl. 10.00-11.30, Konsthögskolans galleri

Saara Hacklins avhandling diskuterade Maurice Merleau-Ponty fenomenologi kopplat till samtida konst. Under forskarutbildningen har hon varit gästforskare vid Jan van Eyck Academie.

Förutom forskning har hon arbetat som intendent, senast vid museet för nutidskonst Kiasma, men även för AV-Arkki Distributionscentrum för finska media konst samt för självständiga konstnärsdrivna projekt.

Dessutom har hon undervisat i konstteori på olika institutioner, som till exempel Aalto-universitetet. Hon har även deltagit i diskussionerna kring konst och kritik genom olika publikationer som online-tidskriften Mustekala med flera.

Saara Hacklin besöker Konsthögskolan i Umeå i samband med mastersutbildningens utställningsserie Mental Orgasm (23 sep-14 okt) i Galleriet. Värdar och utställare är studenterna Ellen Angus, Jenny Simm och Annika Stridh.

Alla intresserade välkomna!

Redaktör: Per Melander