Publicerad: 2007-09-21

Öppen källkod sparar miljoner

NYHET Datorprogram som bygger på öppen källkod kan spara miljontals kronor åt företag och myndigheter. Ett exempel är Rikspolisstyrelsen som tjänar 300 miljoner på att byta mjukvara. Nu vill fler följa efter och därför möts ett stort antal organisationer i Umeå den 4 oktober för att diskutera möjligheterna med öppen källkod.

Produkter baserade på öppen källkod blir ständigt fler och bättre. Webbläsaren Firefox konkurrerar på allvar med giganten Internet Explorer, samtidigt som operativsystemet Linux och serverprogrammet Apache vinner mark. Främsta anledningen är lägre kostnader för licenserna, men också möjligheten att slippa låsa sig till en och samma leverantör.

Program med öppen källkod är ofta gratis att använda och gör det möjligt för fler att delta i utvecklingen av programmen. Alla som vill kan hämta och översätta källkoden till ett program, ändra den enligt önskemål och sprida den vidare. Det öppnar både för skräddarsydda lösningar och ständiga uppdateringar, eftersom många kan ägna sig åt att söka fel, rätta buggar och bättra på design.

Under konferensen den 4 oktober kommer frågor om öppen programvara inom offentlig sektor och näringsliv att stå i centrum. Patrik Fransson, ansvarig för WM-data Application Centers Sverige, Rikspolisstyrelsens IT-strateg Per-Ola Sjöswärd och Pär Lundqvist från Apptoo är några av talarna som delar med sig av sina erfarenheter. Arrangörer för dagen är Dataföreningen i Umeå och OCOSS-projektet (Open Conference on Open Source Software), och medarrangörer är institutionen för informatik och Ladokenheten vid Umeå universitet.

För övrig information, kontakta:

Mikael Söderström, institutionen för informatik, Umeå universitet tel: 070-239 6750
e-post: micke@informatik.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson