Publicerad: 2023-01-27 Uppdaterad: 2024-01-29, 17:06

Öppen utlysning: Arctic Five Fellows

NYHET Den 27 januari, öppnar The Arctic Fives utlysning för Arctic Five Fellows.

Text: Monica Börlin

Mellan den 27 januari och 17 mars går det att ansöka om att bli Arctic Five Fellow. Ta chansen att i ett helt år få finansiellt stöd, möjlighet att forska på egenvalt projekt, samt möjlighet att utöka ditt nätverk.

Vem kan ansöka?

The Arctic Five tar emot förslag från alla akademiska forskningsområden i två övergripande kategorier:

1. Juniora Arctic Five Fellows: doktorander som är minst två år in i sin doktorandforskning och registrerade hos en Arctic Five institution.
  2. Seniora Arctic Five Fellows: doktorsexaminerade som precis har påbörjat sin forskningskarriär, anställda eller affilierade till ett Arctic Five-universitet.

The Arctic Fives erbjudande

The Arctic Five vill nominera minst tio nya Arctic Five Fellows. Som Fellow är du anknuten i tolv månader från och med 1 september 2023, och arbetar på ett eget projekt (exempelvis ditt pågående doktorand- eller forskningsprojekt). Du får också möjlighet att nätverka mellan de fem Arctic Five-universiteten. Varje Fellow får också 3000-5000 Euro i bidrag från sin institution för resor och nätverkande.

Hur du ansöker

Ansök via anmälningsformuläret på The Arctic Fives hemsida.

Sista ansökningsdag är 17 mars 2023.

Mer information finns på The Arctic Fives hemsida.

The Arctic Five är ett samarbete mellan fem universitet i norra Sverige, Norge och Finland: Luleå universitet, Umeå universitet, UiT The Arctic University of Norway, Lapplands universitet och Oulu universitet. Syftet med alliansen är att vara en ledande aktör i arktiska frågor genom att sprida kunskap, utveckla utbildning stödja forskning och skapa lösningar för utvecklingen av vår region och ett hållbart Arktis.