Publicerad: 2017-02-23

Öppet hus på Umeå universitet lockade rekordmånga gymnasieungdomar

NYHET Under gårdagens Öppet hus genomfördes inte mindre än 105 utbildningspresentationer och 5 inspirationsföreläsningar för de 3 200 gymnasielever som besökte Umeå universitet. Eleverna möttes av allt ifrån experimentella fysiker till filosoferande filosofer, som svarade på frågor om kommande utbildningsval.

I onsdags deltog 3200 gymnasielever från Norrbotten, Jämtlands, Västernorrlands och Västerbottens län i Öppet hus på Umeå universitet. Dagen startade med ett inledningspass med studentambassadörerna Klara Mogensen och Michele Cicchetti som berättade om sina upplevelser av studentlivet och hur det är att plugga på Umeå universitet. En studentambassadör är precis som det låter, en student som är ambassadör för Umeå universitet.

Se en filmad intervju med studentambassadörerna

Navet under dagen var inspirationsmässan. Där vimlade det av elever som testade alla sina sinnen. De lyssnade på live-musik, provsmakade choklad, såg tidstypiskt utklädda historiker, körde rullstol, provade polisutrustning, ställde kluriga frågor till filosofer, och mycket annat, allt ordnat av universitets olika utbildningar.

Nytt för i år var de fem inspirationsföreläsningarna om pluggångest, Arktis, dataspel, självinsikt och astronautbajs som i det närmaste var fullsatta.

Text: Eva Johansson Lönn
Foto: Ulrika Bergfors