Publicerad: 2013-10-14

Orkesterverk av tonsättaren Anders Lind framförs i Finland

NYHET Ett orkesterverk av Anders Lind, tonsättare och konstnärlig ledare, institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet, kommer att framföras under årets upplaga av Nordic Music Days.

Stycket benämnt Voltage controlled orchestra, är ett verk för kammarorkester och analoga synthar, kommer att framföras under Nordic music days 2013, som i år alltså äger rum i Helsingfors, Finland.

Verket som skrevs av Anders Lind 2011 för Nordiska kammarorkestern och baseras på den karaktäristiska klangen från analoga synthar. Synthar med ljud som tidigare främst förknippats med klassiska synthgrupper som t.ex Kraftwerk och Vangelis, integreras här med den traditionella klangen av kammarorkestern för att skapa en unik ljudbild.

Framföranden av verket sker i Rovaniemi och Helsingfors, 16:e respektive 17:e oktober, med Anders Lind på plats för att hantera de analoga syntharna tillsammans med Lapplands kammarorkester.

Konserten i Helsingfors sänds även i Finlands radio YLE.

Kontakt:
Anders Lind, tel. +46907867453, +46706551822, anders.lind@estet.umu.se