Publicerad: 2014-01-14

Över 30 elitidrottsstudenter tävlar under SM-veckan

NYHET 32 av Umeå universitets elitidrottsstudenter kommer att tävla i en av Sveriges största idrottsfester – SM-veckan i Umeå. De flesta av dem tävlar i längdskidor, men studenterna deltar också i rally, styrkelyft, skidorientering och jujutsu.

– Vi hoppas att under veckan få visa upp idrottsstaden Umeå från sin bästa sida, och att Idrottshögskolan kommer att synas under arrangemanget. Men framförallt hoppas vi på fina prestationer bland de studenter som deltar och som läser vid Umeå universitet, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan vid Umeå universitet.

SM-veckan i Umeå blir den största vinterveckan hittills och idrottsfesten inleder Kulturhuvudstadsåret. Under veckan, som pågår mellan den 14 till 19 januari, håller 17 olika idrotter sina svenska mästerskap i Umeå. Snötillgången är säkrad för längdskidåkningen, men bristen på natursnö gör att skidorienterings-SM flyttas till Boden.

Av Idrottshögskolans cirka 250 elitidrottsstudenter är det i nuläget klart att 32 stycken kommer att tävla i såväl inomhus- som utomhusidrotter under SM-veckan. De tävlande studenterna läser 21 olika utbildningar vid Umeå universitet.
– Våra elitidrottsstudenter får sina studier anpassade så att de går att kombinera med träning och tävling – oavsett vad de studerar och oavsett vilken idrottsgren de inriktat sig på, säger Pernilla Eriksson.Lista över studenter som är klara för start i SM-veckan vinter 2014 (med  reservation för ändringar)

Foto: Malin Grönborg

För ytterligare information eller för kontakt med studenterna, kontakta gärna:

Pernilla ErikssonTel: 090-786 55 29
E-post: pernilla.eriksson@umu.se