Publicerad: 2011-10-14

Övik- och Piteåindustri erbjuder traineeplatser till nyexaminerade processoperatörer

NYHET Umeå universitets högskoleprogram till processoperatör startar studiegrupper i Piteå och Örnsköldsvik hösten 2012. En nyhet för de studenter som då påbörjar programmet är att företag erbjuder betald traineeplats efter avslutad utbildning.

En processoperatör arbetar med moderna IT-lösningar och ansvarar för att produktionen sker i så hög takt och med så hög kvalitet som möjligt. Traineeplatser kommer att ge de nyutexaminerade en unik möjlighet att lära känna företaget eftersom de varvar tjänstgöring med studieresor och kompetensutveckling.

– De får bra betalt för en grundlig introduktion till yrket och skaffar sig ett brett kontaktnät och värdefull kompetens inom branschen. Målet med traineeprogrammet är att förstärka företaget med medarbetare med hög kompetens. De som går traineeprogrammet kommer vara med att utveckla verksamheten, säger Stefan Andersson, utbildningssamordnare vid Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå.

Processoperatörsprogrammet är en yrkesinriktad utbildning där teori varvas med praktik under två år. Det är initierat och framtaget tillsammans med Norrlands processindustri. Syftet är att höja kompetensnivån och säkerställa rekryteringen av processoperatörer eftersom processindustrin står inför stora pensionsavgångar den närmaste tioårsperioden.

– För oss är denna utbildning i viss mån en överlevnadsfråga. Det är absolut avgörande för oss att vi har tillgång till välutbildade processoperatörer. Branschen behöver både kvinnor och män med lust att utvecklas i detta mångsidiga och ansvarsfulla arbete, säger Billy Nordin, personalchef vid Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik.

Ett samarbetsavtal kring traineeverksamhet tecknades förra veckan mellan sju industrier i Örnsköldsvik- och Piteåområdet och teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet. Deltagande företag är AkzoNobel AB i Örnsköldsvik, Boliden Mineral AB Rönnskärsverken, Domsjö Fabriker AB i Örnsköldsvik, M-real Sverige AB i Husum, SCA Packaging Obbola AB, SCA Packaging Munksund AB i Piteå, Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå.

Anna Mannelqvist, projektsamordnare vid Enheten för näringsliv och samhälle vid Umeå universitet, är mycket nöjd med avtalet om traineeprogrammet som slutits mellan processoperatörsutbildningens samarbetsföretag och Umeå universitet.

– Att kunna erbjuda traineeplatser kopplat till utbildningen är helt fantastiskt och också unikt vid Umeå universitet. Företagen får hjälp med kompetensförsörjning och våra studenter får kvalificerade och intressanta jobb. Detta är samverkan när den är som bäst!, säger hon.

Läs mer på: www.processoperator.nu

För ytterligare information, kontakta gärna:

Anna Mannelqvist, projektsamordnare, Enheten för näringsliv och samhälle (ENS)Umeå universitetTelefon: 0660-29 25 02
E-post: anna.mannelqvist@adm.umu.se

Staffan Grundberg, programansvarig för högskoleprogrammet till processoperatörTelefon: 090-786 50 32
E-post: staffan.grundberg@tfe.umu.se

Stefan Andersson, Utbildningssamordnare Smurfit Kappa KraftlinerTelefon: 070-627 05 29
E-post: stefan.andersson@smurfitkappa.se

Billy Nordin, Personalchef Domsjö Fabriker Telefon: 070-316 56 31
E-post: billy.nordin@domsjoe.com

Bildtext: Glada miner då Umeå universitet och Industrin i Piteå och Örnsköldsvik enats om ett traineeår efter examen från processoperatörsutbildningen. Från vänster Susanne Vikström, utbildningsledare vid Tekniska högskolan vid Umeå universitet, David Albertsson, personalutvecklare vid Boliden Mineral AB, Stefan Andersson, utbildningssamordnare vid Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå, Fredric Westling, personalchef vid SCA Munksund i Piteå, Staffan Andersson, prodekan vid teknisk-naturvetenskaplig fakultetoch Billy Nordin, personalchef vid Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik.

Foto: Mattias Pettersson

Redaktör: Ingrid Söderbergh