Publicerad: 2014-10-28

Panelsamtal om det Nordliga rummet

NYHET Vilken framtid väntar och vilka är utmaningarna för forskare som ägnar sig åt jordklotets norra delar? Humanistiska fakulteten bjuder in till panelsamtal.

Mot bakgrund av att forskningstidskrifterna Journal of Northern Studies publicerat artiklar kring temat Understanding North och Kulturella perspektiv om bland annat Samisk kamp för kulturell överlevnad, bjuder Humanistiska fakulteten in till ett panelsamtal.

Rubriken rymmer både en diskussion om framtida nordliga samhällsutmaningar och de utmaningar som möter forskare med intresse för just det nordliga rummet.

Tid & plats: måndag 10 november, kl. 16.00 – 18.00, Humanisthuset, Hörsal F. Det bjuds på enkel förtäring.

Medverkande: Daniel Andersson, språk, Marianne Liliequist, etnologi, Coppelie Cocq, samiska studier/HUMlab och Olle Sundström, religion.

Samtalsledare: Per-Olof Erixon, dekan

Inledning: Lars-Erik Edlund, språk

Anmälan senast 5 november till:

kathrine.flyborg@umu.se

kathrine.flyborg@umu.s