Publicerad: 2024-02-21

Parkera din cykel väderskyddat och säkert

NYHET Universitetet har öppnat ett nytt cykelparkeringshus utanför MIT-huset. Här kan du som student parkera din cykel och även låsa in och ladda ditt cykelbatteri.

Tisdag den 13 februari öppnade universitetets nya cykelparkeringshus. Det ligger centralt beläget på campus Umeå: utanför MIT-huset, mellan Universum och Lindellhallen. Det är öppet för studenter och medarbetare och du kommer in med ditt Umu-kort.

Här finns parkering både i en- och tvåvåningsställ. Förvaringsboxar där du kan låsa in och ladda ditt cykelbatteri kommer att monteras under vecka 10. Utanför byggnaden finns flera cykelparkeringar under skärmtak.

Cykelparkeringshuset invigdes samma dag som Hälsa på campus anordnades och är en del i en satsning på hälsa och friskvård vid Umeå universitet.

- Cykelparkeringshuset ska erbjuda en väderskyddad och säkrare parkeringslösning för att förenkla cykelpendling till och från campus Umeå under alla årstider, förklarar lokalplanerare Mirja Westling.

Umeå universitet vill även främja cykelpendling ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv. I den resevaneundersökning som universitetet gjorde i höstas var just väderskyddad och säker cykelparkering något som efterfrågades av många. Det är också en hållbarhetsåtgärd som studentkårerna har lyft fram som viktig.