Publicerad: 2016-03-14

Pepp inspirerar tjejer att bli ingenjörer

NYHET Genom mentorsprogrammet Pepp får gymnasietjejer träffa ingenjörsstuderande tjejer vid Umeå universitet. Syftet är att inspirera fler tjejer att plugga till ingenjör och ge en inblick i vilka roller en ingenjör kan ha i yrkeslivet.

Civilingenjörsstudenterna Gabriella Kämpe och Maja Andersson jobbar med Pepp, ett mentorskapsprogram för gymnasietjejer i syfte att inspirera fler kvinnor att välja ingenjörsyrket.

Lyssna på intervjun

– Pepp finns till för att skapa förebilder för gymnasietjejer inom teknikvärlden, säger Maja Andersson, student på civilingenjörsprogrammet i interaktion och design vid Umeå universitet och engagerad i föreningen Pepp. I dag är det 80 procent killar i ingenjörsvärlden, det är jättetråkigt att det ser ut om det gör. Googlar man ingenjör kommer man att se bild på en man med en bygghjälm eller liknande och det är kanske svårt att känna igen sig i den rollen som ung tjej.

Pepp startade i Stockholm 2012 och finns nu även i Göteborg och Umeå. Pepp vänder sig till tjejer som går på alla slags gymnasieutbildningar. De som vill vara med får en egen mentor, en kvinnlig ingenjörsstudent.

– De får även gå på inspirationskvällar med workshops och event på företag, där de får se hur olika typer av ingenjörer jobbar, berättar Gabriella Kämpe som också läser interaktion och design.

Vad innebär det att vara mentor?
– Mentorn ska finnas till för adepten som ett stöd, för att inspirera och vara en förebild, säger Maja Andersson. Man kan träffas och fika, gå och träna tillsammans eller bara skypa. Det viktiga är att man får en kontakt, någon man kan prata med om de funderingar man har inför framtiden.

Hur tänkte ni själva när ni valde utbildning? Var det ett stort steg att välja en ingenjörsutbildning just med tanke på mansdominansen?
– Jag visste inte alls vad jag ville bli när jag gick på gymnasiet, det var många tankar fram och tillbaka, säger Maja Andersson. Det hade varit jättekul om man fått kontakt med någon som kunde visa vad det egentligen handlar om och vad man kan hålla på med i framtiden. Ordet ingenjör kan vara lite skrämmande, tror jag. Många tycker att det låter alldeles för svårt. Att vara ingenjör är också ett så himla stort begrepp, man kan jobba med nästan vad som helst och jag tror det behövs mer information som kan nå ut till gymnasietjejer så att de kan identifiera sig själva i de olika ingenjörsrollerna.

– Precis, inflikar Gabriella Kämpe. Man behöver få se att det är något man är kapabel till och inte tro att man måste vara med i typ Mensa eller om man vill bli IT-ingenjör att man ska ha hållit på med datorer sedan man var liten.

Maja och Gabriella ser engagemanget i Pepp som ett sätt att göra något för ökad jämställdhet i ingenjörsvärlden och ett jämställt samhälle i allmänhet.
– Det kändes som ett konkret sätt att bidra, säger Gabriella Kämpe. Många av oss vill att det ska bli mer jämställt, men ibland vet man inte hur man ska gå till väga för att komma dit.

Läs mer om Pepp

Intervju & foto: Anna-Lena Lindskog