Publicerad: 2020-10-20

Peter Sköld i European Polar Boards verkställande kommitté

NYHET European Polar Board (EPB) är en oberoende organisation som fokuserar på betydande strategiska prioriteringar i Arktis och Antarktis. Medlemmar i EPB är forskningsinstitut, logistikoperatörer, finansieringsorgan, vetenskapliga akademier och regeringsministerier.

Text: Anngelica Kristoferqvist

Vid EPBs plenarsammanträde den 16 oktober valdes Peter Sköld in som ny ledamot i EPBs verkställande kommitté.

EPBs vision är ett starkt och sammanhängande europeiskt polarforskarsamhälle som i rätt tid ger oberoende och korrekta råd till beslut som påverkar eller påverkas av polarregionerna.

EPB har som uppdrag att förbättra den europeiska samordningen mellan arktisk och antarktisk forskning genom att underlätta informationsutbyte, användning av infrastruktur och gemensamma initiativ mellan medlemmarna.

Organisationen främjar multilaterala samarbeten mellan medlemmarna samt erjuder internationella partner en inkörsport för det europeiska polarforskarsamhället som helhet. EPB värnar den samlade kunskapen om polarfrågor, särskilt de med europeisk samhällsrelevans.

EPB grundades av European Science Foundation 1995 och har varit en oberoende organisation sedan 2015, och är med sitt sekretariat värd för Dutch Research Council (NWO) i Haag. Under 2020 firar EPB sitt 25-årsjubileum och ser fram emot att fortsätta stödja det europeiska polarforskarsamhället under många år framöver.

Inför EPBs 25-årsfirande skickade Arcums föreståndare en hälsning den 8 oktober 2019 som publicerades i veckan. I videon kan vi höra Peter Sköld berätta om att Arcum valdes in som ny medlem, och hur viktigt detta sammanhang är för Arcum och Umeå universitet.

EPB: s 25-årsjubileumsvideo

Peter Sköld berättar om samarbetet och Arcums roll i EPB

Arcum har en intressant och kanske till och med viktig position inom EPB eftersom Arcums arbetet sker i Arktis och Arcum är ett forskningscenter i Sverige, del av EU och del av Arktiska rådet. Denna position gör att Arcum har värdefulla insikter och perspektiv att erbjuda medlemmar utanför, så de kan få en äkta uppfattning om vad som pågår i Arktis.

Även om Sverige är ett litet land har Arcum omkring 300 affilierade forskare knutna till sig vilket faktiskt gör Umeå universitet till ett av de större universiteten i Arktis. Trots en balans mellan de olika fakulteterna, har Arcum en relativt stark samhällsvetenskaplig profil och det är viktigt eftersom arktisk forskning handlar om många olika perspektiv.

Peter Sköld