Publicerad: 2006-03-30

Poeten som blev dataspelexpert leder manusstudenternas workshop

NYHET Den danske författaren och punkpoeten Michael Valeur besöker universitetet för att hålla en workshop om interaktivt berättande. Det är starten på en process där studenterna på manusutbildningen skriver för nya medier, t ex dataspel, interaktiv tv och mobilteknologiska tillämpningar.

– Michael Valeur började som poet under punkeran, i kretsen av till exempel Michael Strunge och Søren Ulrik Thomsen, berättar manusutbildningens konstnärlige ledare Claes-Göran Lillieborg.

Valeur har inte bara skrivit poesi utan också romaner och dramatik. Valeur har de senaste tio åren varit mycket engagerad i arbete med det ickelinjära berättandet i form av bland annat dataspel. Han har varit med i utvecklingen av både vuxenspel och spel för barn. Ofta har vuxenspelen haft en hög konstnärlig nivå som till exempel ”Blackout” 1997.

– Det är ett nöje att ha Michael Valeur här. Han är en visionär och inspiratör, berättar Lillieborg vidare. Här i Umeå kommer han att kombinera sin stora berättartalang med den pedagogiska skicklighet som gjort att han är återkommande gästlärare vid flera universitet och högskolor i Europa.

Manusstudenternas workshop med Michael Valeur äger rum 5–7 april. Deltar gör också medarbetare från SVT Umeå, Film i Västerbotten samt studenter från Åbo akademi i Vasa. Workshopen är en del av det Unizon-samarbete som manusutbildningen deltar i. För dem som inte får möjligheten att följa manusutbildningens workshop hålls ett öppet seminarium vid HUMlab tisdagen den 4 april kl 15.15.

För mer information, se Humlabs webbplats: www.humlab.umu.se

För mer information om manusutbildningen och Michael Valeurs besök, kontakta gärna Claes-Göran Lillieborg, mobiltfn: 0708-23 88 14 eller e-post: claes.lillieborg@littvet.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink