Publicerad: 2008-10-03

Polarområdet nu och förr – internationell konferens i Umeå 8-10 oktober

NYHET Arktis och vår egen Nord är mytomspunnet och framställs ömsom som ett framtidsland ömsom som ett obebyggt och kallt område. Konferensen Human Dimensions in the Circumpolar Arctic belyser området ur olika vinklar. Förutom ett stort antal vetenskapliga föreläsningar bjuds det på en pianokonsert i Aula Nordica onsdag den 8 oktober.

Konferensen uppmärksammar det mänskliga livet och nordliga förhållanden förr, nu och i framtiden. Några frågor som kommer att belysas är hur situationen i norr har skildrats i vetenskap, konst och litteratur och hur möjligheten till social och ekonomisk utveckling har uppfattats i olika tider. På onsdag kväll ger Kristín Jónína Taylor en pianokonsert av den isländska kompositören Thorkell Sigurbjörnsson.
– Det är första gången stycket spelas i Sverige, så det är ett uruppförande som alla intresserade är välkomna att lyssna till, säger professor Lars-Erik Edlund som är konferensens ordförande.

Konferensen som har lockat 150 forskare från ett tiotal länder har ursprungsbefolkningar, genusdimensioner, kultur och vetenskap, resurser och klimat, hälsa och välfärd som tema.
– Konferensen ingår i det internationella polaråret. Vi är väldigt glada över att arrangera den här konferensen eftersom Umeå universitet bedriver mycket forskning inom polarområdet. Nordliga studier är ett av universitetets starka forskningsområden, fortsätter Lars-Erik Edlund.

Konferensen öppnas av landshövding Chris Heister. Dessutom talar professor Sverker Sörlin som är ordförande för svenska kommittén för internationella polaråret. Onsdagens huvudtalare är Lars-Anders Baer, sametingets styrelseordförande som också är ledamot i FN:s frivilliga fond för ursprungsfolk och medlem i FN:s Permanenta Forum för urfolk. De drygt hundra föreläsningarna handlar om allt från mammutar som symboler inom den nordryska schamanismen, vikingar på nordpolen till miljölagstiftning, klimatförändringar och urbefolkningars rättigheter.

Susan Barr är torsdagens huvudtalare. Hon är världsledande expert på kulturminnesvården i Arktis och har jobbat med kulturhistoriska inventeringar i främst de delar av Arktis som ligger under norsk kontroll, Spetsbergen och Jan Mayen. Susan Barr är seniorrådgivare i polarärenden hos den norska Riksantikvarien och president i ICOMOS International Polar Heritage Committee.

Under konferensen visas även två utställningar. I brashörnan, Aula Nordica, ”Iskalla uppdrag”, en utställning om polaråret och utanför hörsalarna i humanisthuset inviger ambassadörerna från Kanada och Lettland fotoutställningen ”Our Chrystal world” av polarfotografen och expeditionsledaren Ivars Silis. Under konferensens sista dag deltar bland andra statssekreterare Peter Honeth.

Hela konferensprogrammet: www.umea-congress.se/polar_3.html
Konferensen hålls i Aula Nordica samt Humanist- och Samhällsvetarhuset.

Kontaktpersoner:

Lars-Erik Edlund, ordförande för konferensenTel: 090-786 78 87Mobil: 070-595 33 82
E-post: lars-erik.edlund@nord.umu.se
Hanna Zetterberg Struwe, informatör Internationella Polaråret 2007-2008
Tel: 08-546 442 39

Läs mer om Internationella Polaråret (IPY)
ipy.arcticobserving.org/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Redaktör: Carina Dahlberg