Publicerad: 2017-11-20

Policyrapport ger svenska samhällsaktörer rekommendationer kring klimat och hälsa

NYHET På tisdag, 21 november, kl. 9-12 i Kungliga Vetenskapsakademins lokaler på Frescati i Stockholm offentliggörs en policyrapport om vad svenska kommuner, landsting och myndigheter behöver göra för att möta de hälsohot som väntas i samband med klimatförändringar. Bakom rapporten står forskare vid Umeå universitet i samarbete med Lancet Countdown och nybildade institutet SIGHT vid Kungliga Vetenskapsakademin.

– Kunskap om ändrade sjukdomsrisker i Sverige är viktig både för beslutsfattare, hälsosektorn, lokala myndigheter inom olika samhällssektorer och allmänheten, säger Maria Nilsson, som medarrangerar lanseringseventet och är medförfattare av Lancet Countdowns policyrapport.

Under tisdag förmiddag ska rapportens konkreta policyrekommendationer presenteras och en rad experter och regeringsrepresentanter kommer att belysa den globala Lancet Countdown-rapportens också utifrån en svensk kontext.

TID:

Tisdag 21 november, kl. 9-12

PLATS:

Kungliga Vetenskapsakademin, Stockholm. Eventet direktsänds på webben.

På programmet:

• SIGHT:s chef Peter Friberg hälsa välkomna
  • Svenska klimatministerns statssekreterare Eva Svedling ska tala om Sveriges klimatarbete
  • Hälso-sjukvårdsministerns statssekreterare Agneta Karlsson ska tala om klimatförändringar och hälso-sjukvårdens beredskap
  • IPCC-medlemmen och klimatforskaren Markku Rummukainen ska tala om den internationella klimatpanelen arbete
  • Lancet Countdown-medförfattaren och Joacim Rocklöv från Umeå universitet och Elisabet Lindgren från Stockholm Resilience Center om klimatförändringars hälsopåverkan i Sverige idag
  • Johan Hassel, vd på tankesmedjan Global Utmaning om SDG och Agenda 2030
  • Paneldiskussion med bland andra Umeåforskaren och SIGHT-fellow Maria Nilsson, Anna Bessö, avdelningschef för Kunskapsstöd på Folkhälsomyndigheten, och Markus Larsson från tankesmedjan Fores

I den årliga Lancet Countdown rapporten, som publicerades i en första upplaga den 31 oktober, följs utvecklingen kring klimat och hälsa i fem huvudområden: hur klimatförändringen påverkar hälsa; hälsa kopplat till samhällens motståndskraft och anpassningsförmåga; hälsovinster från klimatomställning; finansiering och ekonomi; och politiskt och folkligt breddat engagemang.

Se den direktsända konferensen

Se programmet för förmiddagskonferensen

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Nilsson, Enheten för epidemiologi och global hälsa, Umeå universitetTelefon: 070-349 7174
E-post: maria.nilsson@umu.se

Redaktör: Daniel Harju