Publicerad: 2012-05-31

Populärvetenskap om klimatförändringar på Världsmiljödagen 5 juni

NYHET Vad händer med turismen om klimatet blir varmare? Vilka nya sjukdomar kan drabba människor och djur? Och hur kan klimatpolitiken bli effektiv? Det är några av frågorna som ställs på förmiddagen den 5 juni, då Umeå universitets forskare föreläser om hur vi kan påverkas av och anpassa oss till ett förändrat klimat.

Världsmiljödagen – World Environment Day – instiftades efter FN:s miljövårdskonferens i Stockholm 1972, och firas den 5 juni över hela världen. I år uppmärksammar Umeå universitet temadagen genom att bjuda in till en hel förmiddag med korta, populärvetenskapliga föreläsningar om hur ett varmare klimat kan påverka alltifrån den globala och regionala ekonomin och politiken, till turismnäringen, människors och djurs hälsa och produktionen av dricksvatten.

– Världsmiljödagen är ett ypperligt tillfälle att visa upp den bredd av klimatrelaterad forskning som bedrivs vid Umeå universitet, och vi hoppas på en bra uppslutning från allmänhet, studenter och universitetsanställda, säger Annika Nordlund, docent i psykologi och en av dagens initiativtagare.

Arrangörer är Umeå universitets nätverk för klimatforskning, KLUM – ett informellt nätverk av klimatforskare som är intresserade av att mötas över traditionella ämnesgränser. Förhoppningen är att nätverket ska leda till nya samarbetsmöjligheter kring frågor som berör vårt klimat.

Att delta är gratis och ingen anmälan krävs.
Välkomna!

Program Världsmiljödagen

För mer information, kontakta:

Annika Nordlundinstitutionen för psykologi & Transportforskningsenheten, TRUMUmeå universitetTel: 090-786 7830
E-post: annika.nordlund@psy.umu.se

Maria Nilssoninstitutionen för folkhälsa och klinisk medicin/epidemiologi och global hälsaUmeå universitetTel: 090-785 1328
E-post: maria.nilsson@epiph.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall