Publicerad: 2013-05-13

Positivt med flera doktorander

NYHET Maj månad är intensiv på institutionen för Datavetenskap med flera disputationer och licentiat-seminarier. Sammanlagt är det fem doktorander som försvarar sina arbeten under månaden.

– Institutionen har under en lång tid haft en positiv utveckling med allt fler doktorander. Jag hör också mycket gott sägas om kompetensen hos våra doktorander. Att forskningen inom vårt område dessutom lyckats attrahera så många duktiga utanför Sverige till Umeå är extra roligt, säger Pedher Johansson, prefekt för institutionen för Datavetenskap.

– Sammantaget tycker jag det visar att både vår forskning och vår forskarutbildning håller mycket hög internationell klass. Både handledare och doktorander ska känna sig stolta, fortsätter Pedher Johansson.

När detta skrivs har redan två doktorander presenterat sina arbeten. Emadeldeen Hassan har lagt fram sin licentiatavhandling med titeln Metallic Antenna Design Based on Topology Optimization Techniques, och Mostafa Pordel har försvarat sin licentiatavhandling med titeln Object classification and image labeling using RGB-Depth information.

Under maj kommer även Esubalewe Lakie Yedeg (bilden till vänster) att försvara sin licentiatavhandling den 14 maj, medan Daniel Sjölie och Robert Helgesson försvarar sina doktorsavhandlingar den 17 respektive 28 maj.

Bilden högst upp: Mostafa Pordel och Emadeldeen Hassan.

Redaktör: Mikael Hansson