Publicerad: 2021-06-21

Postdoktorer i Umeå håller ihop i Umeå Postdoc Society

NYHET Umeå Postdoc Society är en öppen organisation för alla postdoktorer i Umeå – inklusive Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Föreningens mål är att uppnå en attraktiv miljö för postdoktorer, både på en social och akademisk nivå.

Text: Ingrid Söderbergh

Umeå Postdoc Society skapades i början av 2020.

– Vi är glada över att ha haft en sådan framgång hittills! Vi är redan mer än 200 medlemmar från åtta institutioner, säger Selma Dahmane, ordförande för Umeå Postdoc Society, UPS, och postdoktor på Institutionen för medicinsk kemi och biofysik vid Umeå universitet.

Kerstin Seier är postdoktor på Institutionen för klinisk mikrobiologi vid Umeå universitet och vice ordförande i Umeå Postdoc Society och vice ordförande för karriärutvecklingskontoret inom föreningen. Tillsammans brinner de två kvinnliga forskarna för sin uppgift att förbättra tvåårsperioden som postdoktor i Umeå.

Eftersom de själva befinner sig i denna situation vet de att det är en knepig övergångsfas att göra en postdoc. Man bör få mer självständighet samtidigt som man övervakas och vägleds. Därutöver är man också mentor för studenter eller försöker få undervisningserfarenhet. Om man vill stanna i den akademiska världen måste man hitta en nisch på egen hand, experimentera lite och prova nya metoder eller till och med nya forskningsområden samtidigt som man ser till att publicera tillräckligt för att vara konkurrenskraftig med andra.

– Så en postdoktor måste jonglera många bollar, samtidigt som man ofta anländer till ett nytt land och en ny arbetsmiljö och måste anpassa sig på kort tid. För doktorander finns flera strukturer på plats för att hjälpa dem med dessa aspekter, men postdoktorer kan också dra nytta av sådana saker, säger Kerstin Seier.

Föreningen initierades av Magnus Wolf-Watz, professor på Kemiska institutionen och Oliver Billker, professor och ledare för Molekylär Infektionsmedicin Sverige, MIMS. Deras idé var att bygga en liknande postdoktorgemenskap som ofta finns vid stora universitet.

Det hela började med att rekrytera ett antal postdoktorer och övertyga prefekterna på campus om att stödja detta initiativ ekonomiskt.

– Nu är vi ett team på 15 postdoktorer med olika bakgrund, som arbetar tillsammans med olika uppgifter, såsom karriärutveckling och sociala seminarier samt populärvetenskapliga evenemang. Vi räknar medlemmar från åtta institutioner och vi hoppas många fler i framtiden. Dessutom är vi nu en del av Swedish National Postdoc Society, som ger oss en möjlighet att nå ut till postdoktorer över hela Sverige inklusive postdoktorer vid de stora universiteten i Stockholm, Lund och så vidare, säger Selma Dahmane.

Umeå Postdoc Societys huvudsakliga uppdrag är att främja nätverkande och vetenskapligt utbyte mellan alla postdoktorer oavsett vilken fakultet de tillhör. Dessutom arbetar de nära en rådgivande styrelse bestående av huvudutredare och ”Future Faculty” för att ge möjligheter till professionell tillväxt och utveckling.

– Med vårt initiativ vill vi bygga ett starkt Umeåbaserat postdoktor-nätverk kring vetenskap för att förbättra postdoktorupplevelsen för unga forskare i Umeå. Detta kommer i slutändan att främja forskningsmiljön i Umeå och locka fler unga och mycket motiverade postdoktorer till Umeås två universitetscampus, säger Kerstin Seier.

Vilka aktiviteter organiserar ni i Umeå Postdoc Society?

– Just nu fokuserar vi på att ha både sociala och karriärutvecklande evenemang. De sociala evenemangen är ganska knepiga på grund av covid-19-pandemin, men vi hade redan haft två uppskattade onlinespelkvällar och funderar på att organisera fler spelkvällar. För karriärutvecklingen organiserade vi ett online-seminarium om stipendier med fokus för tidiga karriärforskare tillsammans med Enheten för forskningsstöd och samverkan, FOS. Nyligen har vi lanserat en seminarieserie som varje månad belyser en karriärmöjlighet som postdoktorer har, säger Selma Dahmane.

Kerstin Seier fortsätter:

– Vi kommer också att vara en del av det populärvetenskapliga evenemanget ForskarFredag ​​och på sikt vill vi organisera stora arrangemang, kanske en postdoktor-retreat eller en konferens. Vi funderar också på ett buddy- eller mentorprogram. För sådana långsiktiga mål skulle det vara trevligt att nå fler postdoktorer och kanske locka in fler aktiva medlemmar som gillar att organisera sådana saker.

Alla forskare vid Umeå campus (antingen Umeå universitet eller SLU) som har doktorsexamen men som ännu inte är gruppledare, oavsett institution eller extern anslagsgivare, är välkommen att gå med i Umeå Postdoc Society.

Mer information om Umeå Postdoc Society:

Korta fakta om Selma, ordförande i UPS:

Kommer från: Algeriet och Frankrike
Forskar om: Hur virus replikeras inuti cellen med hjälp av kryo-elektronmikroskopi.
Jag med tre ord: Sällskaplig. Nyfiken. Exakt
Intressen: Filosofi, sport, måleri och film
På nattygsbordet: La chute (hösten) av Albert Camus
Gillar att göra en ledig söndag: Läsa, fika med vänner eller titta på en bra film