Publicerad: 2023-06-21

Praktikplats vid Baltic University Programme i Uppsala

NYHET Baltic University Programmes (BUP) samordningssekretariat i Uppsala söker en praktikant för hösten 2023. Praktikanten kommer att bistå sekretariatet med att samordna projekt och anordna konferenser och utbildningar för forskare, lärare och studenter.

Text: Jessica Bergström Grahn

Sekretariatet samordnar Baltic University Programme med närmare 100 deltagande universitet i Östersjöregionen, som samarbetar för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och demokrati. BUP:s samordningssekretariat är placerat vid Uppsala universitet.

Den sökande bör vara inskriven vid något av de deltagande universiteten (Umeå universitet är ett av dessa). Eftersom Baltic University Programs arbete är uppbyggt kring tio teman relaterade till hållbar utveckling krävs att den sökande har kunskap om och intresse för området hållbar utveckling.

Följande ska ingå i ansökan:

• Ett CV
• Ett motivationsbrev som innehåller varför du är intresserad av tjänsten som praktikant, tidigare arbetslivserfarenheter och vad det är som gör dig till en bra kandidat. Svara på följande frågor i ditt motivationsbrev:
• Varför är du intresserad av The Baltic University Programme?
• Vad har du för erfarenhet och intresse för Östersjöregionen?
• Vilka arbetsuppgifter skulle du helst arbeta med på BUP-sekretariatet? Hur skulle du vilja bidra till programmet?
• Skulle praktiken vara en del av dina studier?
• Under vilken tidsperiod skulle du föredra att vara praktikant?

Ansökan skickas till Baltic University Programmes projektkoordinator Lyudmyla Babak.

Perioden, varaktigheten och arbetsbelastningen för praktikperioden kommer att definieras individuellt beroende på praktikantens intressen och färdigheter. Sista dag att söka är den 25 juni 2023.

Villkor för BUP-praktiken

Baltiska universitetsprogrammet ger en arbetsplats på kansliet i Uppsala samt arbetsledning under praktiktiden. Eftersom BUP är ett internationellt program är arbetsspråket engelska.

Praktiken är oavlönad och praktikanten behöver även stå för resor, logi och levnadskostnader.