Publicerad: 2011-10-12

Premiär för Geek Girl Meetup Umeå!

NYHET Kom till Kafé Station i Umeå onsdag 19 oktober kl.16-18 och lyssna på fyra spännande kvinnor från webb-och filmbranschen. Det bjuds även på lättare förtäring, kaffe och smörgås.

Geek Girl Meetup är en knytkonferens och nätverk för geek girls som är intresserade av web, kod, design, sociala medier, teknik och affärsutveckling. Syftet är lyfta kvinnor i branschen. Och ha kul så klart. Deltagarna är välkomna att berätta om det som de är bra på och på så sätt skapas bra förutsättningar för kunskapsutbyte.

Geek Girl Meetup är ett internationellt nätverk för kvinnor som startades i Stockholm 2008. Sedan dess har Geek Girl Meetup spridits och nu finns det grupper i Göteborg, Malmö, Stockholm, Köpenhamn, London, Mexico City och nu senast i Umeå.

Premiärträff i Umeå är 19 oktober. Varför startar du upp en grupp i Umeå?

– Många event har för få eller inga kvinnliga föreläsare och det vill vi ändra på. Det behövs mötesplatser för tjejer och kvinnor, som delar samma intresse, där de kan träffas under avspända former för att nätverka och dela kunskaper med varandra., säger Ingela Hjulfors Berg, en av sex ansvariga för Geek Girl Meetup Umeå.

Vad är målet med Geek girls?

– Målet är att få fler kvinnor att våga vara förebilder för andra kvinnor, vilja förändra och påverka världen samt prata om det de brinner för till exempel om teknikinnovation. I dag finns det 23 procent kvinnor som läser en teknisk civilingenjörsutbildning vid Umeå universitet, och kan vi inspirera åtminstone ytterligare en procent kvinnor att läsa hos oss då har vi lyckats, men det är ett långsiktigt mål, fortsätter hon.

Samarbetspartners för Geek Girl Meetup Umeå är Teknisk-naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet, HUMlab vid Umeå universitet, Film i Västerbotten, ABF samt Infotech Umeå.

Program 19 oktober kl.16-18 på Kafé Station:

Talare: Hammock Sessions-en musikalisk videoblogg, Sofie Edvardsson, Soja Film. Att bygga en vettig webbstruktur, Lilian Johansson, webbstrateg. Från IT till träning, Charlotte Wiberg, Creative Camp.
HTML5 – den nya webbtekniken, Elin Tjerngren, Hello Future.

Workshop:
Vad vill du att Geek Girl Meetup Umeå ska pyssla med i framtiden? Bidra med dina idéer och tankar tillsammans med andra geek girls.

Mer information och anmälan:

För mer information, kontakta:

Ingela Hjulfors Berg Telefon: 090-786 58 78
E-post: ingela.hjulfors.berg@adm.umu.se