Publicerad: 2023-02-22 Uppdaterad: 2023-11-14, 13:48

Presentationer och nya kontakter på Polar Night Week

NYHET Strategiska medel från Arktiskt centrum

I Januari 2023, åkte Audrey Schillings, Postdoktor vid Institutionen för fysik, och anknuten forskare vid Arktiskt centrum, till Polar Night Week på Svalbard, med hjälp av finansiering från Arktiskt centrum. Där presenterade hon och hennes kollegor deras kapitel i rapporten State of Environment Science in Svalbard, och knöt nya kontakter.

Tack vare finansiering från Arktiskt centrums strategiska medel kunde Audrey Schillings medverka på Polar Night Week (PNW) på Svalbard den 23–27 januari 2023.

– På måndagen presenterade vi vårt kapitel "Seasonal asymmetries and long-term trends in atmospheric and ionospheric temperatures in polar regions and their dependence on solar activity" för de allmänt intresserade, berättar Schillings. Kapitlet skrevs för rapporten State of Environment Science in Svalbard (SESS) och finansierades av Svalbard Integrated arctic earth Observing System (SIOS).

Polar Night Week erbjöd också intressanta utbyten för Schillings. Hon och hennes kollegor från rapporten träffade några marinbiologer som studerade laguner, och som upptäckte en ny lagun i somras.

– Vi knöt kontakt och vi kommer eventuellt att ansöka om en liten utlysning där vi sammanställer satelliters data och optiska mätningar av området över lagunen de arbetar med. Med parametrarna hämtade från satelliterna kan man förbättra den hydrologiska modell som används för att bättre definiera området. Om denna fallstudie lyckas kan idén utvecklas och användas på de hundratals laguner som finns på Svalbard, säger Schillings.

Under veckan var det flera föreningar, universitet och institutioner med Arktisk forskning som presenterade sina projekt och visioner för Svalbards  och Arktis framtid. Några av dessa var UArctic som i samarbete med flera universitet presenterade en vision för samarbete och utveckling av ett forskarutbildningsprogram inom Arktiskt jordsystem. Aarhus universitet i Danmark presenterade dataportalen ISAFFIK, som är en portgång till alla forskningsprojekt i Arktis. Även projektet SIOS-InfraNor presenterades, en satsning i forskningsinstrument på Svalbard, finansierad av Norska vetenskapsrådet (Research Council of Norway), och Norges rymdcenter (Norwegian Space Agency)

Schillings sammanfattar:

– Den tvärvetenskapliga forskningen och projekten som presenterades under veckan var väldigt inspirerande och intressanta, trots att rymdforskare inte var så välrepresenterade.

SIOS är en organisation i Svalbard som består av flera parter i världen som alla forskar i Svalbard och i Arktis. Umeå universitet är en av medlemsinstitutionerna genom Svenska polarinstitutet, och SIOS var glada att ha svenska representanter under Polar Night Week.